Емоционалната интелигентност (EQ) е ключов фактор в съвременното образование, което цели да превърне училището в по-мирно и вдъхновяващо място за децата. Проявите на агресия в училище се явяват като реакция на различни причини, но с помощта на развитата емоционална интелигентност може да се трансформират в по-позитивни модели на поведение.
В интервю за предаването "Нашият ден" Полина Коцева, сертифициран практик по емоционална интелигентност, споделя своите мисли по този важен въпрос. Тя подчертава, че много от проблемите, свързани с агресията и насилието, могат да бъдат предотвратени, ако се обърне внимание на проблема с мълчанието. Мълчанието може да бъде причина за натрупване на болка и напрежение, което впоследствие може да се изрази чрез агресия и насилие.
Според нея е важно да се разбере, че проблемите започват със сигнали, а сигналите трябва да бъдат наблюдавани и разпознавани. По този начин можем да предотвратим насилието преди да се случи. В страните, в които емоционалната интелигентност е приоритет, се говори за “тормоз вместо за агресия“. Този подход позволява на образователните институции да работят активно за превенция на агресията и насилието.
Както споделя Полина Коцева, преодоляването на мълчанието изисква воля да се изразяваме и да бъдем истински свързани с другите хора. Според нея е важно е да се развият автентични връзки между учители и ученици, като се обръща специално внимание на уменията за управление на емоции и стресови ситуации.
По нейните думи децата днес са емпатични и способни да се свързват едни с други, но ако им липсват необходимите механизми за справяне със стрес и болка, същите деца могат да се превърнат в насилници.
Чуйте разговора в звуковия файл.
Нели Димчева, психолог и педагогически съветник в основно училище “Тодор Каблешков“ в град Пловдив добавя в ефира на “Нашият ден“, че подходът към превенцията на агресията в училище трябва да бъде комплексен. Необходимо е да се работи с всички участници в ситуацията, включително и педагозите. Подчертава се важността от слушането на всички участници и разбирането на тяхното индивидуално преживяване на събитията.
Според нея, за да се преодолее агресията, децата трябва да развият социални и емоционални умения, които да им помогнат да се справят с конфликтите по конструктивен начин. Важно е да се насърчава обучението за устойчивост в ситуации на напрежение.
Чуйте разговора в звуковия файл.
В заключение емоционалната интелигентност играе решаваща роля в превенцията на агресията в училище. Чрез активно работа със сигналите, развитие на автентични връзки и умения за управление на емоции, можем да трансформираме агресивните реакции в по-позитивни и конструктивни модели на поведение у децата. Този подход не само подобрява атмосферата в училище, но и помага на младите хора да се развиват като емоционално интелигентни и отговорни граждани.
В неделното евангелско четиво единствено през Великия пост директно се говори за нуждата от поста и молитвата, за тяхното огромно значение за живота на вярващия. Свързано ли е това с чествания днес св. Йоан Лествичник и защо? За нашата стълба към небето. Защо у мнозина четенето на "Лествицата" на св. Йоан предизвиква страх и смущение. Кой може да..
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Андрей Захаров , руски журналист, работил за Би Би Си, обявен за чуждестранен агент от РФ и избягал оттам. "Тези разговори приличат на събиране на кубчета в детството...
Биодинамичното земеделие възниква в началото на миналия XX век, като следствие от философските възгледи на Рудолф Щайнер и като отговор на първите тенденции в индустриализирането на земеделието. Теодор Насър е педагог и танцьор и преподавател по хип-хоп танци, попаднал изненадващо в полето на земеделието, в частност на биодинамичното земеделие...
Пропагандата и дезинформацията срещу Европейския съюз и европейските институции след избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Димитър Вацов , председател на Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София и преподавател по философия в Нов български университет. "Докладите на..
Как един журналист бе добавен в поверителна група на администрацията на президента Доналд Тръмп в приложението "Сигнал". Кой е Джефри Голдбърг, главният редактор на "Атлантик", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет в САЩ. Защо не са използвали специалните..
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
Историята в романа "Дървеният костюм" на пръв поглед е сюрреалистична, абсурдна, но въображаемото и реалното се допълват от черен хумор, който постоянно..
Как един журналист бе добавен в поверителна група на администрацията на президента Доналд Тръмп в приложението "Сигнал". Кой е Джефри Голдбърг,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg