Фестивалът на българския игрален филм за първи път включи сериали в програмата си.
През януари 2022 година в Закона за филмовата индустрия влязоха в сила промените, според които сериалите могат да получават държавна помощ – 3 млн. лева на година по специална отделна схема на финансиране. Уточнението тук е, че става дума за сериали с от 6 до 14 епизода, чието излъчване може да е както в телевизиите, така и в интернет платформите, а субсидията им покрива само 30% от разходите по заснемането.
Приетите промени в Закона доведоха и до това развитие – специална конкурсна програма в рамките на "Златна роза" 2023. Подобни тенденции се наблюдават в различни световни и европейски фестивали.
"Златна роза" организира и дискусия на тема, свързана с най-гледаните филмови български сериали. А тези, които включи в селекцията си, са "Вина", "Войната на буквите", "Отдел "Издирване" и "Есента на демона".
Последният е продължението на успешния у нас и извън рамките на страната ни сериал "Дяволското гърло". Той стана повод и в "Кино с думи" – предаването по програма "Христо Ботев" на БНР, което разглежда и представя различните измерения на родното седмо изкуство – да се заговори за предизвикателствата и перспективите пред сериалите, за същността на тяхната форма, за темите, които засягат, и за средата, в която съществуват, а и за сюжета на самия сериал, който очакваме на телевизионен екран тази година – "Есента на демона".
Той отново разказва заплетена криминална история, в която главно място ще заеме справедливостта. Виждаме вече бившите полицаи Миа – Теодора Духовникова, и Филип – Владимир Карамазов, да търсят решение на серия от убийства, при това на видни граждани, които този път се случват в средновековната българска столица Велико Търново. Убийствата са ритуални, по методи на екзекуции от миналото, а убиецът сякаш иска да върне "Крумовите закони". С това се опитва и да изземе функциите на държавата, неспособна да въздаде въпросната справедливост.
Режисьор на сериала отново е Певел Г. Веснаков, оператори са Иван Вацов и Николай Бекярски, а сценарист на историята за нарушената и недадена справедливост, която преплита в себе си серия от престъпни сюжети, е Иван Спасов. В ролите виждаме още Мариан Вълев, Ирмена Чичикова, Димо Алексиев, Христина Апостолова, Асен Блатечки, Рая Пеева, Веселин Петров и Николай Николаев.
"Велико Търново беше мястото, което избрахме за снимките на втория сезон, защото във формата на тази криминална драма, каквато е като жанрова определеност "Дяволското гърло", локацията – или мястото, на което се развива историята – винаги е герой. Много мислехме къде да бъде вторият сезон, след като първият беше в Родопите, и избрахме именно Търново. Тя не е просто старопрестолната ни столица, това е нашата историческа и духовна столица на България според решение на Народното събрание. Великолепно място, великолепен град, изключително кинематографичен", каза продуцентът Евтим Милошев.
В "Кино с думи" той разказа за колективната отговорност, която носят създателите на един такъв филмов проект, и за пътя на културния продукт, в основата на който стои съдържанието, посланията и художествената му стойност. Не въпросите за формата и нейното възприятие.
"Това, което би било интересно на зрителите, е, че този проект – "Дяволското гърло“, първи сезон – беше едно от най-трудните неща, които сме правили. Изискваше голямо усилие, както и сега новият сезон също – много усилия и невероятно дълга подготовка, а и свръхжелание от всички и мобилизация, за да бъде реализиран. Снимките са много натоварени, трудни, на труднодостъпни места, терени. Идеята на този проект е да представи на българските зрители такъв продукт, който е една идея по-рядко, да не кажа почти никога, се вижда по нашите ширини. Това де факто означава, че сме много амбициозни в начинанието, с което сме се захванали. Надявам се да оправдаем очакванията на зрителите", каза и режисьорът Павел Г. Веснаков.
Той обясни, че от жанрова гледна точка това е една криминална история, която има много драматични моменти, и историята стъпва дълбоко в българската история. Затова и Търново е толкова важно място като среда и атмосфера. По негови думи повествованието е интригуващо, а динамиката – много висока с всяка следваща серия. С това и се отличава от всички сериали, по които е работил до момента. В "Есента на демона" не е важен толкова обемът, колкото смисълът и качеството на дванайсетте серии.
А по отношение на темите, които киното засяга и към които трябва да се обръща, Павел Веснаков добави:
"Мен винаги са ме вълнували темите за себепознанието и нашето място във Вселена – къде се намираме, какъв е смисълът изобщо ние да съществуваме, с какво допринасяме и с какво не допринасяме. Винаги съм харесвал филмите или книгите, произведенията на изкуството, които предоставят възможност на човек да тръгне на пътешествие, което те променя по някакъв начин. Ако всяко нещо, което аз правя, оставя хората безразлични – бих бил много разочарован. Темите са безкрайно много, от една страна, а от друга – всички теми са вече разисквани. Затова за мен е по-важно това, което правим, темата, с която се занимаваме, да не оставя хората безразлични, а да им дава възможност да се променят, ако ѝ обърнат достатъчно внимание, ако се замислят върху нея. От тази гледна точка най-важните теми са може би – сигурно е малко клиширано да казваме битката между доброто и злото, но от друга страна – битката между доброто и доброто ми се струва, че започва да става все по-актуална. Всяка една гледна точка е права за себе си, в обществото, в което живеем, винаги има две гледни точки и почти винаги всеки е абсолютно в правотата си. И на мен ми харесва такава драматургия, която сблъсква точно това – някакви несъвместими светове, които са прави за себе си, но трябва да намерят начин да съществуват заедно."
Христина Апостолова, която е част от актьорския състав на "Есента на демона", а и сценарист по принцип, смята, че вече е по-важно не какво разказваме, а как го разказваме. Тя изказа мнение и за средата, за която и тримата говорят и която се опитват да направят по-топла и благоприятна за съвместно творчество:
"Ако погледнем на всичко това като на едни хора, които са много различни сами по себе си, но обединени около една обща кауза, идея, и всеки намира своя начин да се вмести, за да се случи общото, ето така бихме могли да живеем и да творим по-лесно. Ако не се приемаме едни други като врагове, защото се случват и много добри неща в последните години – и със сериалите, и с киното, отвори се културният пазар."
За "Есента на демона" допълни още, че:
"Този сериал е не само история за възмездието, но разглежда и едни такива, по-особени страни, които кореспондират с ежедневието, защото се занимава и с това – когато ти си неудовлетворен от факта, че общност, държава или институция не стои зад гърба ти, имаш ли право да правораздаваш сам. Въпросите на отмъщението всъщност."
Целия разговор с Евтим Милошев, Павел Г. Веснаков и Христина Апостолова чуйте в звуковия файл.
Венецианското биенале за съвременно занаятчийско изкуство "Хомо Фабер" е инициатива на фондацията за творчество и занаятчийство "Микеланджело", базирана в Швейцария, която подпомага съвременните занаятчии по цял свят и насърчава едно по-хуманно, приобщаващо и устойчиво бъдеще. Вече трата година в престижния форум без аналог в света участват..
Тридесет и три години отбелязва специалност "Метал" в НХА с едноименна изложба в галерия "Академия". Това е завършващ етап на едноименен двугодишен проект, осъществен в рамките на Конкурса за финансиране на проекти за присъщата научна и художественотворческа дейност на Националната художествена академия. В рамките на проекта бяха проведени..
"Литература в движение. Чужбина през очите на една писателка антрополог." Така беше озаглавена срещата с румънската писателка Ралука Над на събитията, които организира Румънското министерство на културата на Софийския международен панаир на книгата през декември 2024. Родената в Клуж-Напока антроположка и писателка е една от най-интересните румънски..
На Ивановден столичната галерия "Арте" се оказа тясна, защото имаше толкова много гости, с които художникът проф. Иван Газдов беше решил да сподели своя имен ден с една изложба. Изложбата се казва "Добра вибрация" и включва графики и скулптура. За първи път Иван Газдов, който работи основно в областта на графиката, плаката, илюстрацията карикатурата, и..
Предстои издаването на "Антология на съвременната румънска поезия" у нас. Подготвя се от преводачката Лора Ненковска и издател Георги Гаврилов. Съставител на сборника е румънският поет Клаудиу Комартин, който вече е добре познат у нас – бил е на фестивала "София: Поетики", представял е списанието "Поезис Интернационал", на което е главен..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
Какво е "съдебна реформа" в контекста на предстоящия избор на главен прокурор у нас, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Борис Митов ,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg