Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Лазаров

Какви са ключовите компетентности в нормативната уредба на българското образование?

Защо развитието на лидерските умения на училищните директори е важно?

Снимката е илюстративна
Снимка: @pixabay

Как присъстват ключовите компетентности в нормативната уредба на българското образование и в продължаващата квалификация на учителите? В каква посока се движи българското образование, какви промени са необходими и какво не достига, за да може младите хора да бъдат наистина подготвени за живота, коментира Стефан Лазаров, образователен експерт.

"Общите впечатления и наблюдения са, че през последните години българското образование по-скоро се намира в един застой", казва той.

И допълва, че очакваните реформи не са се случили и това дава отражение върху резултатите на учениците по много видим начин.

"За поредна година пропускаме възможността учениците да започнат да се обучават по нови учебни програми, които да ги доближат наистина до тези граждани, които искаме да виждаме", посочва експертът. 

Върти се едно и също съдържание между отделните години, без да има промяна в това какво се учи. Без да има реален фокус върху уменията на учениците, както и върху техните компететности. Функционалната грамотност на българските ученици е ниска. Имам първокласници, които на практика не говорят български език и с тях трябва да се работи допълнително.

"Необходима е генерална промяна в учебните програми, както и промяна  процеса на подбор на училищни директори. В момента близо 600 временно изпълняват тази дейност. Трябва да се преосмисли качествено преподаване", казва в заключение експертът. 

Повече може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
При първото си посещение извън столицата Негово Превъзходителство бе запознат с възможностите на Стара Загора

Посланикът на Индия в България: Балканите са регион с дълбоко културно наследство

Негово Превъзходителство г-н Арун Кумар Саху, посланик на Индия в България, беше гост в ефира на "Нашият ден", в рубриката "Разговорът". Това е първото интервю, което новият посланик на Индия в България дава за Българското национално радио. Разговорът се проведе в сградата на Посолството на Индия в България, като записът беше осъществен от колегата..

обновено на 21.03.25 в 12:50
Мирослав Цеков, Анелия Торошанова и Атанас Радев (от ляво надясно)

Как да създадем по-добра правна среда за доброволците в България?

Как да създадем по-добра правна среда за доброволците в България? Какви са промените в законодателството за насърчаване на доброволчеството? Кои са проблемните полета пред Закона за насърчаване на доброволчеството? Възможно ли е приемането на Закон за доброволчеството?  Това обсъдиха на 18 март повече от 80 доброволци и представители на организации,..

публикувано на 21.03.25 в 12:40

Конкурсът за тъп разказ: Новият начин да се пренапишат клишетата

Снежана Ташева, преподавател по физика и английски език, писател и преводач, разказа в ефира на предаването "Нашият ден" по програма Христо Ботев за нестандартната идея, която стои зад създаването на конкурса за "тъп разказ". Според нея, целта на конкурса е да предизвика авторите да използват своята креативност и да създадат нещо интересно за..

обновено на 21.03.25 в 11:39

Децата в Стара Загора преобразуваха отпадъците в изкуство

В какво превърнаха ненужните отпадъци децата в Стара Загора? Програма "Христо Ботев" следи конкурса "Боклучко и магията на рециклирането", насочен към детските градини в града. Редакторът Ани Маринова разговаря с Мария Горчева, директор на IX ОУ "Веселин Ханчев" в Стара Загора, организатор на инициативата. Слушайте! 

обновено на 21.03.25 в 10:46

Световният ден на поезията: Празник и на езиковото многообразие

Днес е и Световният ден на поезията. Денят се отбелязва от 2000 г. с решение на 30-ата сесия на Генералната конференция на Организацията на ООН по въпросите на образованието, науката и културата (ЮНЕСКО) в Париж, Франция, за да се подчертае ролята на поезията за отстояване на идентичността на народите, както и в подкрепа на езиковото многообразие. Целта..

обновено на 21.03.25 в 10:35