Разказът на история е един от най-ефектните методи за учене, усещане на емоции и предаване на опит, а когато историята е разказана добре, то тя е и изкуство. Зад тези думи застават създателите на Кинематограф.БГ – първата в България платформа, фокусирана изцяло върху късото кино. Защото, за да можеш да разкажеш една история, и то да я разкажеш добре, трябва да умееш да я побереш в няколко минути.
Кинематограф.БГ, която е и първата мрежа у нас, предлагаща регулярни прожекции с блок селекции от къси филми, предоставя свободен достъп за гледане на над 2000 къси филма от над 90 държави. Всъщност Кинематограф.БГ е и сдружение, което представлява ново поколение медия и образование с късометражно кино. Екипът работи усилено, за да улесни достъпа и да разшири използването на късото кино в образователния процес – както от ученици, така и от учители.
Хората, които стоят зад тази наистина мащабна и единствена по рода си у нас платформа, казват, че всеки техен успех всъщност е успех за кинотворците и българската култура. И е точно така, защото късометражните филми получават несъразмерно по-малко достъп до кината и телевизиите спрямо пълнометражното кино, а широката публика до голяма степен не познава късите филми – Кинематограф.БГ обаче променя това, като предоставя само късо кино за гледане онлайн, а и чрез инициативите си като "Лятно кино" например. Посредством точно тази кинозона на открито платформата се опитва да реализира нефестивално разпространение на късо кино – нещо, с което отново се отличава. Разпространението съчетава със силна работа с медиите, изграждане на имидж и създаване на минивариант на холивудските кампании. Освен това работи и върху изграждането на устойчив механизъм за отчисления на авторските права на кинотворците, чиито филми разпространява.
Кинематограф.БГ се основава на експерименти, но в сърцевината си провокира публиката да се интересува и да търси информация, да дава обратна връзка, като оценява филмите, и най-вече и преди всичко да размишлява над самото късо кино, което носи не по-малко послания и мъдрост.
"Ние вярваме, че късото кино ще спаси света – каза в "Кино с думи" основателят на Кинематограф.БГ Юлиян Спасов. – То се превърна в един остров, който като че ли най-много запазва ценните идеи и послания, мъдростта на човешката култура, на изкуствата, по начин, по който не го виждаме в другите медийни канали."
Макар картината, която описва какво всъщност представлява Кинематограф.БГ да е необхватна и трудно видима с просто око, всичко в нея започва с рецензиите, които екипът пише в началото.
"Рецензиите помагат да вникваме в късото кино, те са като някакво съпътствие. Това е важно, защото късото кино, от една страна, е непознато, от друга – малко е трудно за човек, който не му е свикнал. Ние твърдим, че човек трябва да мине подготовка за гледане на късо кино, също така и да мине през някакви етапи, защото късото кино – това е гениалното – няма скрупули и може да бъде много сурово", казва още Юлиян Спасов. Според него късото кино е като сурова храна, която има много добри качества, но за която все пак трябва малко да ти подивее мисълта.
"Късите филми обичат да бият шамари, обичат да те карат да се чувстваш неудобно и нямат никакъв проблем да бъркат в ситуации, които са специфични от ежедневието. Ситуации, на които даже не обръщаме внимание, докато не ни се случат. Малки ситуации, с които голямото кино не се занимава и не ги анализира. Късият филм хваща тази ситуация и много директно ти казва нещата по начин, по който се изчервяваш, докато го гледаш. Затова и има много хора, които не го харесват."
Голямата си любов към късото кино Кинематограф.БГ влага и в проекта "Кино в училище". Практиката показва, че той има много висока ефективност и успява да преодолява сериозни съвременни проблеми, пред които е изправена образователната ни система, като загубата на интерес и на концентрация. Киното обаче успява да достигне до учениците и освен да ги въвлече в темите и сюжетите си, то ги приобщава в борбата с агресията в училище. Това е сред основните каузи, зад които застава Кинематограф.БГ. Целта е чрез късото кино да събере учениците в кръг, да ги изкара от ролевите позиции, с които комуникират помежду си, и да им създаде друга среда на общуване.
Повече за проекта и за всичко онова, което представлява Кинематограф.БГ, можете да чуете от Юлиян Спасов в звуковия файл.
А на сайта kinematograf.bg можете да откриете подробности за програмата на "Лятно кино", както и за филмите, които платформата предоставя за гледане онлайн.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg