Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Италианският актьор Джаммарко Бучелато за театъра и киното

Снимка: личен архив

Италианският актьор Джаммарко Бучелато проведе уоркшоп сред български студенти по актьорско майсторство от НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", Нов български университет, Театрален колеж "Любен Гройс", Пловдивски университет "Паисий Хилендарски" и Югозападен Университет "Неофит Рилски", Благоевград. Събитието се проведе в рамките на фестивала "Сцена на края на града", който се организира за втора поредна година в Хасково от Драматично куклен театър "Иван Димов" и Община Хасково. Италианецът Джаммарко представи актьорските техники и работата в киното и театъра в своя опит. В рамките на уоркшопа бе представено и представление на базата на идеята, без диалог, само с движения и жестове, да бъде разказана история:

"Мисля си, че е невероятно как студенти от различни университети, с различен опит и специализация в театъра, се свързват заедно на една сцена. Успяват да се фокусират в целта си заедно. И нямат бариери пред националност, различни езици, различни разбирания и гледни точки. Наистина да усетиш мисленето и разбирането на групата и да останеш във връзка с него е едно от най-важните неща и аз тук го виждам, сред студентите. Невероятно е да се наблюдава, защото аз забелязвам много силна и добра енергия, готовност да се хвърлят в предизвикателството. И всеки от участниците е като отделна Вселена, много различни едни от други, но общата енергия, която създават заедно е толкова силна. И всеки има различни особености и изразни средства, с които работи. Всъщност сред студентите тук се чувствам като сред моите колеги, и в Италия имаме такава практика. Всички ние като творци сме различни и всъщност тази различност е най-доброто предложение за фокус върху работата и за намиране на посоката."


Джаммарко Бучелато се обучава в театралната лаборатория "Teatro Lab" в Палермо. Казва, че предпочита повече кино актьорското майсторство, но смята, че всеки актьор трябва да премине през школата на театъра:
"Театралните актьори са в ръцете на шоуто. Ти можеш да привлечеш вниманието на публиката и ти си отговорен да задържиш нейното внимание, но можеш да усетиш атмосферата, ако си го изгубил, да го уловиш. Публиката ти дава моментална обратна връзка и ти я усещаш като актьор. И веднага разбираш каква е оценката за представлението. Докато в киното за актьорите ситуацията е по- различна. Тук човекът е сам пред камерата. Трябва да се концентрираш на много силно в самия себе си, да се усамотиш, защото на сета има страшно много хора, които ти помагат – оператори, асистент режисьори, гримьори. Всички работят и са концентрирани в името на добрата продукция, но за да интерпретираш ролята си, разчиташ главно на себе си. Основната разлика, е че кино актьорът е по-усамотен и повече разчита сам на себе си, отколкото театралния актьор. Но мисля, че в тази самота, актьорът по-добре се концентрира в това да извади най-истинската и автентична емоция от себе си и да не изгуби нейния фокус. И от този аспект и гледна точка бих казал, че киното е по-трудна работа за актьора, защото кино актьорът не трябва да губи фокуса на своите емоции, не трябва да ги променя, да кажем в няколкото дубли, които прави. Това може да продължи с часове, може да се случат всякакви непредвидени обстоятелства на терен, но актьорът е длъжен да запази същото състояние на своя персонаж, същия интензитет на емоция, същото усещане."


Тази година Джаммарко ще реализира първите си късометражни филми. Смята, че изкуствения интелект все повече ще повлияе на изкуството, но трябва да внимаваме и да не му позволяваме никога да бъде главен актьор в творчеството:
"Мисля, че в не в толкова близкото бъдеще, ще можем да използваме изкуствен интелект за писане на сценарий на филм дори. Или пък за театрална драматургия. Но аз мисля, че ако ние не комбинираме правилно изкуствения интелект и предложението, което ни отправя, като развитие на изкуството, то би могло да бъде опасно, защото изкуствения интелект може да се превърне в лошия герой и с лека ръка може да посегне на творчеството, и ние хората без да го осъзнаваме да го позволим. Ситуацията е доста сложна. Но аз мисля, че всеки във всяка ситуация може да промени своята креативност или пък чрез изкуствения интелект да я доразвие. ИзкуственияТ интелект е добро помощно средство, но не бива да позволяваме да се превърне в основен фокус. Не трябва да бъде водещия в нито една ситуация на сцената."

Повече чуйте в разговора на Ангелина Грозева с Джаммарко Бучелато.



More in the audio interview of Angelina Grozeva with Giammarco Buccellato.

Снимки: личен архив, Ангелина Грозева

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"2 и 200" – дебютна изложба на Рая Коркут в България

Рая Коркут излага свои творби под името "2 и 200" за първи път в България. Художничката коментира в "Артефир": "Първата част от изложбата е колаборация с мен самата. Следвах живопис и работих като гардеробиер в реномиран петзвезден хотел във Виена. Окачвах палтата на видни хора с претенции, след което зачаквах тези хора да приключат вечерята си и да..

публикувано на 25.03.25 в 10:29

Албена Михова: За мен топлото място е България!

Най-новото заглавие в репертоара на Сатиричния театър е спектакълът "Кошници" от Йордан Радичков. Премиерата е на 25-и мар т на Камерната сцена. Пиесата се поставя за втори път в Сатирата. През 1982 година режисьорът Младен Киселов поставя текста на Радичков с едни от най-големите имена на трупата. Сега, 43 години по-късно, постановчик на спектакъла..

публикувано на 25.03.25 в 09:39

"Лавандулови момичета" на ДТ "Стоян Бъчваров" с премиера в Световния ден на театъра

Драматичният театър "Стоян Бъчваров" във Варна ще изненада публиката с премиера в Световния ден на театъра  – 27 март. "Лавандулови момичета" е постановка по пиесата Ladies in Lavender на Шон Маккена, адаптирана по разказа на Уилям Дж. Лок и едноименния филм Ladies in Lavender (2004) на Чарлз Данс. Режисьорът Стоян Радев Ге.К. е впечатлен от филма и..

публикувано на 25.03.25 в 08:30

Приказките на Шон Тан

Разговор с преводачката Нева Мичева за приказките на Шон Тан между образите и думите. Реално и въображаемо, човек и природа, възрастен и дете. Как своеобразният и широко награждаван австралийски автор се движи по разломите в представите ни и отправя хуманни послания. Австралиецът Шон Тан е известен не само като писател, но и като художник...

публикувано на 25.03.25 в 08:15
Надежда Георгиева (вляво) и Теодора Церовска

Изкуството на кукления театър с актрисата Надежда Георгиева

В Античността куклите са били свързани с много езически ритуали, но особена популярност придобиват в епохата на елинизма. През този период в Елада навлизат източни и азиатски влияния, и именно от Далечния Изток са пренесени елементи на кукленото изкуство, което се е радвало на изключителна популярност в Индия. Елинският куклен театър пресъздава..

публикувано на 25.03.25 в 07:55