Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Шампион" от Терънс Бланчард в запис от Метрополитън

Тази събота (8 юли) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Шампион" – джаз операта на Терънс Бланчард, която разказва историята на боксьора Емил Грифит. Произведението получи бляскава премиера на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк през април тази година под палката на Яник Незе-Сеген, а в главните роли влизат: младия Емил Грифит – Раян Спийдо Грийн (бас-баритон), възрастния Емил Грифит – Ерик Оуенс (бас-баритон), Емелда Грифит – Латония Мур (сопран), Хауи Албърт – Пол Гроувс (тенор), Кати Хейгън – Стефани Блайт (мецосопран) и Бени "Кид" Парет – Ерик Грийн (баритон).


"Шампион" не е първата опера на Терънс Бланчард, която се поставя на престижната сцена в Ню Йорк. През миналия сезон беше представена и творбата "Огън, затворен в костите ми", която беше и първата опера от чернокож композитор в Метрополитън. Но всъщност "Шампион" е по-ранната от двете опери на композитора, като световната премиера е през 2013 г. в Сейнт Луис. За постановката в Метрополитън обаче Бланчард специално редактира произведението. Композиторът е известен на публиката като джаз тромпетист, както и като автор на музика за над 40 филма. Често колаборира с режисьора Спайк Лий, като два пъти е номиниран за наградите "Оскар", а освен това е носител и на пет отличия "Грами".


Но как се преплитат джазът и операта в неговото произведение? Ето какво разказва композиторът: "В операта се чуват акордови последования, както и типични за джаза похвати, но съм се опитал да използвам оркестрацията и аранжимента, за да изградя драмата на историята. В рамките на операта ще можете да чуете блус, суинг, самба, както и парадна музика, така че за мен това не е точно джаз опера. По-важното за нея е, че тя комбинира всички тези елементи на джаз света по начин, който да предаде историята. В операта също така присъстват много възможности за импровизация. Не само от инструменталистите, но и от певците. Все пак аз съм джаз музикант – никога не искам да чуя нещо два пъти по един и същи начин. Трябва да си потопен в момента през цялото време. И някои от певците определено подходиха свободно към материала, а това е много важно, защото смятам, че в момента операта трябва да предава музиката на своята култура и време. И има логика да не прилагаме импровизации в "Кармен" или "Тоска", но в нашия случай, когато разказваме тези съвременни истории, защо не? Разполагаме с всички тези цветове, които хората използват в оркестрациите си, така че защо да не позволим и на певците да приложат тези похвати и в своите изпълнения? Мисля, че се получава интересен хибрид и освен това привлича нова публика, която може да се асоциира с това, което певците осъществяват с оперните си гласове".


Освен "Шампион" на Терънс Бланчард в предаването "На опера в събота" ще прозвучи и запис на концерт на Симфоничния оркестър на Би Би Си, състоял се по време на фестивала Промс в Лондон миналата година. Начело на ансамбъла застава Семьон Бичков, за да представят дългоочакваната Втора симфония "Панорами от Прага" от съвременния британски композитор Джулиан Андерсън, както и Симфонични танци, опус 45 от Сергей Рахманинов.

Снимки: Метрополитън опера Ken Howard / Met Opera
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Английската музика в ръкописа Old Hall

Ръкописът Old Hall представлява най-важният източник за музикалната практика в Англия от края на XIV и началото на XV век. В кодекса са налични части от меси, мотети и антифони от композитори като Чирбъри, Битеринг, Кук, Екзетър, Фонтейнс, Лайънел Пауър, Стърджън и Тайс, а творби от Дънстъпъл и Форест са добавени в последствие от други писачи...

публикувано на 07.10.24 в 18:15

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", октомври 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 07.10.24 в 09:43
Мария Мескле

Дуенде от Гранада

Четвърта поредна година гостуваме на събитията, организирани за чуждестранни програматори и журналисти от испанското Сдружение за авторски права SGAE: Jazz ñ и Flamenco ñ. Привилегията да откриваме интересни нови проекти е споделена с нашите слушатели и сега. Два и половина часа с документални записи от Гранада с Рейес Караско, Мария Мескле (на първата..

публикувано на 06.10.24 в 18:40
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50