Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Болката на учителите от "неелитните" професионални гимназии

Снимка: pgss-buzema.eu

На фона на ниската средна оценка на матурата по български език и литература за всички зрелостници в общественото пространство станаха известни случаи на цели випуски, показали слаб или малко над слаб резултат. Това естествено предизвика възмущение, обвинения и оправдания. Какво обаче се крие зад стряскащите факти. В рубриката "Всичко за образованието" разговаряме с преподаватели от Професионалната гимназия по селско стопанство "Бузема" в София.

Повод за разговора е писмо на учителите от друга професионална гимназия в малък провинциален град до местна електронна медия. В него те изразяват болката и обидата си от несправедливите обвинения към тях за слабия резултат на зрелостниците от гимназията. Въпреки усилията им и старанието на самите ученици, пишат те, е невъзможно да се наваксат огромните пропуски в знанията и уменията им по български език. Повечето от учениците нямат подкрепа от семействата, защото живеят без родители, някои трябва да работят, за да се издържат. Авторите на писмото не пожелаха да участват в предаването заради чувството на обида и притеснение от евентуални негативни последствия.

Каква е ситуацията в ПГСС "Бузема", питаме директорката на училището Иванка Станчева, заместник-директорката по учебната дейност Цветина Владимирова и старшата учителка по професионална подготовка инж. Лидия Василева.


Учениците са почти 100% от ромски произход, от семейства, за които образованието не е приоритет, ранните бракове са чести, малко от тях продължават образованието си до 12 клас. Държат да завършат 10 заради шофьорската книжка. Много от учениците трудно четат. Съвсем малка част от достигналите до края на 12 клас се явяват на зрелостен изпит (8 от 24 завършили тази година).

Учителският екип влага много старание да привлече интереса и да включи в разнообразни прояви учениците, някои от които са със специални потребности. Използват се електронни платформи, много нагледни материали, интерактивни игри, обучение на открито в големия двор на гимназията. При общообразователните предмети обаче рамката на стандарта за всички професионални гимназии не позволява достатъчна гъвкавост.

Повече свобода за приспособяване на програмата към възможностите и интересите на учениците има в часовете за професионална подготовка. Професиите, за които се обучават, са техник-озеленител, специалност "Цветарство", "Трайни насаждения" и новата специалност "Планински водач". Перспективите за реализация са отлични, тъй като има търсене и добро заплащане. Извеждането от гетото и смяната на средата имат изключително благотворно влияние върху децата и им показва свят, различен от този, с който са свикнали.


За съжаление преподавателският екип не се чувства подкрепен от институциите, с които има общи задачи. Сигналите до социалните служби в повечето случаи остават без ефект, казва директорката. Посещенията по домовете на учениците, застрашени от отпадане, се правят единствено от учителите и образователния медиатор на училището. Спирането на детските надбавки при неизвинени отсъствия сега е за цялата година и това има обратен ефект, тъй като родителите не виждат смисъл да изпратят отново децата си в училище до изтичането на годината.

Чуйте в звуковия файл.

Снимки: ПГСС "Бузема"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Еврика! Успешни българи: Ивайло Петров

Ивайло Петров е млад и много деен човек, носител на много награди и отличия, включително и на именната стипендия "Джон Атанасов" на фондация "Еврика". Защо обаче определям Ивайло Петров като много деен човек? Защото дори в момента той завършва две магистратури – една в Техническия университет във Варна, но в същото време учи магистратура и в..

публикувано на 25.11.24 в 17:05
Акад. Чавдар Славов

Мовембър, или мъже за пример

Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията, която наричаме и "мустакатия ноември", но и заглавието на един изключително показателен "мъжкарски" филм. Защото отговорността на по-силния пол винаги е била не само в полза на собственото здраве, но..

публикувано на 25.11.24 в 12:10

Татяна фон Педерсен: Сицилия е пример как се прави историко-културен туризъм

Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми   с..

публикувано на 24.11.24 в 13:05

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30