Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Режисьори изразиха несъгласие с предложените промени за оценяване на филмови проекти

Снимка: Pixabay

25 от режисьорите ни изразиха несъгласие с новопредложения начин за оценяване на филмови проекти при кандидатстване за финансиране от Националния филмов център. В отворено писмо те призоваха участието на фестивали и постиженията на автора да взимат превес над броя на създадените от него филми и привлечената публика. Съставената работна група от кинаджии обаче предлага промени в Правилника за прилагане на Закона за филмовата индустрия, при които служебната оценка ще бъде с по-малка тежест при формиране на решение и по този начин доказалите се вече творци няма да имат никакво предимство при кандидатстване.

"Предложеното на практика означава проектите за игрални филми да се разглеждат, без да има особено значение кой е техният автор и продуцент“, се пише в писмото. В него режисьорите настояват авторското начало при подпомагането на българското кино да бъде "в основата на философията на държавната политика, осъществявана чрез ИА НФЦ“.

Сред режисьорите, подписали писмото, са Георги Дюлгеров, Весела Казакова и Мина Милева, Петър Вълчанов и Кристина Грозева, Светослав Драганов, Милко Лазаров, Веселка Кирякова, Павел Веснаков, Надежда Косева, Иван Павлов, Димитър Коцев - Шошо и Ивайло Христов. Негов инициатор е Камен Калев, който беше гост в "Кино с думи“.

Той обясни, че с приетите промени в Закона преди две години, са се прокарали три-четири основни реформи, с които много голяма част от филмовата общност е доволна, защото те коригират функционирането на процеса по избиране на проекти, които да се субсидират от държавата през Филмовия център.

"Една от големите реформи – каза Калев – беше, че опитът на авторите преди 2021 година, преди промените в Закона, беше субективно преценяван от журито, което разглеждаше проектите. Тоест там всеки един от членовете на журито можеше по собствена оценка да каже: "Този човек има опит, който отговаря на три точки от десет“. С тази част от оценяването на проектите се спекулираше изключително много и затова се стигна до тази важна промяна – отрязъкът от оценъчната карта, от това как се изгражда цялата оценка за един проект, да бъде обективна. Да отговаря на критерии, които да не са в субективното преценява на членовете на журито.“

Така процентното съотношение при оценяването възлиза на 88 точки за художествената стойност на проекта, а служебната оценка придобива тежест от 12 точки.

"В последствие една част от филмовата общност, аз бих казал по-малката, видяха проблем в това и се опитват да променят тези постигнати реформи“, допълни още Камен Калев. "В Правилника има наистина необходимост от много корекции, които да се синхронизират със Закона, но според мен повечето от тях имат технически характер. Докато това, което тази работна група, която беше свикана в Министерството на културата в периода на обществено разискване за промени и допълнения на Правилника към ЗФИ – с това предложение, което касае тази обективна оценка и критериите, по които тя се изгражда – реално предлага фундаментално да се измени посоката за това кои филми трябва да бъдат субсидирани.“

Досега критериите, които изграждат служебната оценка, се оформят от постиженията на авторите. Режисьорите, които застават с подписите си в отвореното писмо, смятат, че именно това трябва да бъде основният им характер и не са съгласни с предложените от работната група промени – намаляване на тежестта на служебната оценка и формирането ѝ чрез тристълбова система, която включва: опит на режисьора и продуцента (колко броя филми е направил конкретният автор); обвързаност с броя на зрителите, до които са достигнали последните произведения от биографията на авторите; и постижения на фестивали.

Според режисьорите в доклада на групата дори не става ясно защо тя иска да промени критериите по този начин. Единственото обяснение е "по-балансирано представяне на автора“. Камен Калев е на мнение обаче, че това по-скоро означава "по-лесен достъп и обезличаване“.

"Оттам се оформя най-важният въпрос: Каква е държавната политика и защо трябва да се подпомага киното с държавни средства, какви са критериите да се финансират филми и какви да бъдат те? Това трябва да е държавна политика и тя е заложена по някакъв начин в по-общи текстове и европейски регламенти, които имат за цел да дадат посока, а всяка държава след това да прецени как да ги приложи. Колкото до филмопроизводството – то е част от т.нар. "културно изключение", твърди Камен Калев.

Подробностите чуйте в звуковия файл.

Снимка – Pixabay
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мориел Георгиева, Елина Кешишева, Велин Манов и Нора Христова

Силата на жените чрез изкуството в изложбата "Контакт" на Елина Кешишева

Изложбата "Контакт" в галерия One на световно известния фотограф Елина Кешишева е вдъхновена и посветена на жени, преживели насилие. Заедно с фондация "Импрув" те призовават за промяна чрез свързване със света на другите. Кешишева представя своя човешки и творчески интерес към темата за силата на жените и тяхното умение да преминават от..

публикувано на 02.07.24 в 17:15

Завръщане – фотографска изложба на Силвио Томов

Силвио Томов споделя, че: "Темата за завръщането може да се разглежда от много аспекти. Основният от тях е, че фотографията ни помага да (съ)преживеем отново и отново определена емоция, настроение или миг. Образите, това са тези късчета спомени, които остават завинаги запечатани в съзнанието ни. Според големия режисьор Андрей Тарковски детството на..

публикувано на 02.07.24 в 16:25

Петя Кокудева: Срещите с хора по света са като терапия

"Патагонци, тролове и още мои роднини" е най-новия пътепис на детската писателка и поетеса Петя Кокудева. Той ни отвежда до 24 различни места по света, под формата на кратки разкази, щрихи, срещи или наблюдения за човешката природа и силата на културните различия. "Стори ми се честно още в увода да призная, че винаги има трудности и..

публикувано на 02.07.24 в 11:15

Отвореното поле за културен обмен между Централна и Източна Европа и Китай

За пътя към сътрудничеството в областта на креативните и творчески индустрии между Източна и Централна Европа и Китайската народна република – разговор с Юлия Томова и Влад Гицоайка . Повод за срещата в студиото на "Нашият ден" е проведеният Пети форум на културните и творчески индустрии между Китай и Централна и Източна Европа . Юлия..

публикувано на 02.07.24 в 10:18

Лятото на "Тротоара 2020": Музика, култура и TRAP Fest Open Air 2024

С настъпването на лятото читалище "Тротоара 2020" представя своята вълнуваща лятна програма, в която ключово събитие е TRAP Fest Open Air 2024. Председателят на читалището Деян Янков разказва повече за инициативата. Всички събития са с "вход свободен" и предоставят уникална възможност за младежите да бъдат активна част от организацията, публиката и..

обновено на 02.07.24 в 10:08