Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шведският радио-симфоничен оркестър гостува в Златната зала на Музикферайн

Снимка: @sverigesradiossymfoniorkester

Амбициозен и специализиран в новата музика, но компетентен и в класицистично-романтичния репертоар, отворен към новото и любопитен към рядкото: такъв е Шведският радио-симфоничен оркестър. Съставът важи като един от най-многостранните оркестри в Европа, който има за цел постоянно да върви по нови програмни пътища. Първата от двете концертни вечери с Шведския радио-симфоничен оркестър на 18 и 19 март в Златната зала на Музикферайн във Виена премина блестящо и показа един внимателен и професионален подход към богатия на стилове, епохи и багри оркестров репертоар. Този подход много напомня за Австрийския радио-симфоничен оркестър, който напоследък беше застрашен от съкращение. Постоянната родина на Шведския радио-симфоничен оркестър от 1979 година е концертната зала на Шведското радио. Но оркестърът не се среща със своята публика само в концертната зала, а и на вълните на шведското радио, както и на телевизионния екран. Музикален директор на оркестъра от 2007 година е британецът Даниел Хардинг, който е поел и художественото ръководство на състава от 2018 година. По случай 100-годишнината от рождението на Дьорд Лигети оркестърът изпълни неговите „Атмосфери“ за голям оркестър. В програмата бяха включени още цигулковият концерт на Роберт Шуман в ре-минор, както и четвъртата симфония на Жан Сибелиус в ла-минор, оп. 63.


Особено впечатляващи бяха "Атмосферите" на Дьорд Лигети. Тук оркестърът представи на публиката особени сферични звуци и микроскопични звукови повърхности. Публиката слушаше като омагьосана и доста концентрирано. Това беше достатъчно признание за Шведския радио-симфоничен оркестър. Цигулковият концерт в ре минор на Роберт Шуман има проблемна история. Концертът е възникнал в щастливи за Шуман времена, когато композиторът като музикален директор в Дюселдорф е бил освободен от финансови грижи и е имал възможността да се посвети на творческата си дейност. Цигуларят обаче, на когото Шуман посвещава Цигулковия си концерт, Йозеф Йоахим, отхвърля издаването на концерта. Проспериращото заболяване на Шуман и скорошната му смърт, както и отрицателната оценка на Йозеф Йоахим, довеждат до пълната забрава на творбата. А всъщност този концерт свързва необарокови с модерни за тогавашния 19 век изразителни средства и е една майсторска творба с високо виртуозни претенции.


Немският цигулар със световна кариера Кристиан Тетцлаф се представи в бляскава емоционална и техническа светлина, както и завладя публиката с прекрасния и благородния звук на немската си цигулка от работилницата на Петер Грайнер. Един технически срив, отвъртелият се ключ на една струна в третата част на концерта, доведе до объркване у солиста, но в никакъв случай не успя да помрачи и ни най-малко романтичното настроение на сцената, както и бляскавата виртуозност на Тетцлаф. Тук за жалост трябва да отбележим, че австрийската критика обърна голямо внимание на тази грешка и я изтълкува като слаба концентрация на солиста, което обаче не е вярно. Грешката всъщност се изрази в това, че Тетцлаф потърси контакт с диригента, което подчерта техническия проблем. Оркестърът обаче продължи да свири и солистът бързо нави ключа обратно. Във втората част на концерта Шведският радио-симфоничен оркестър изсвири четвъртата симфония на финландеца Жан Сибелиус с подчертана елегантност и изразителност.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Фиделио" от Бетовен в съботната оперна вечер

Нова среща с рядко поставяна творба осъществява екипа на Метрополитън опера, Ню Йорк през настоящия музикален сезон. Това е операта "Фиделио" на Лудвиг ван Бетовен. Темите за личната саможертва, героизма и триумфа са залегнали в основата на либретото, което е пряко отражение на политическите движения в Европа в началото на 19 век. Всички те намират..

публикувано на 22.03.25 в 08:05

Седмо издание на Международния конкурс за композиция "Начинаещи артисти"

Срещаме ви с българската композиторка Албена Врачанска, създател и президент от 2009 година на Международния конкурс за композиция "Начинаещи артисти", организиран с подкрепата на Люксембургското министерство на културата. Конкурсът е насочен към деца и млади композитори, както и към написването на педагогически произведения. Това е културна и..

публикувано на 20.03.25 в 17:50

Noise Linguistix и Стив Хамилтън с първи съвместен концерт в София

"Винаги съм си мислил, че са неведоми пътищата на музиката и на това как тя ни влияе. Някои казват, че тя е най-великото изкуство, аз съм малко резервиран към това твърдение защото все пак има и други изкуства" – думи на контрабасиста и автор Михаил Иванов-Мишо, към които той добавя и следното – "Изкуството, като цяло, е велико, но музиката затова..

публикувано на 20.03.25 в 16:35

"Годсмак" започва европейското си турне от София

"Вие сте велики. Това е най-якото ни шоу от цялото турне. Започвам да чувствам страната ви като свой втори дом. Със сигурност ще се върнем", заяви вокалистът на "Годсмак" Съли Ерна на разпродадения концерт в препълнената зала "Арена Армеец" през октомври 2022 година. Дойде денят харизматичната банда да изпълни това свое обещание. Тя идва за..

публикувано на 17.03.25 в 14:33
Оркестър

Концертът "Майсторите на белкантото" гостува в Самоков и Ботевград

Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..

публикувано на 15.03.25 в 09:20