Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Terra Култура

Ели Филипова: Какъв е бил трапезният етикет в Древна Тракия?

За диетите и хранителните табута на траките

Снимка: Светла Тодорова

Историята се чете трудно, както разбираме, особено в последно време. В същност тя може да бъде разчетена много точно и много лесно и поради тази причина в България има много млади учени. Менюто и трапезният етикет в Древна Тракия продължава да бъде енигма, към която учените продължават да посягат.

Ели Филипова, докторант в Института за балканистика с център по тракология при БАН, в интервю за "Terra култура“ повдига завесата към кухнята и трапезата на тракийските аристократи.

"Моята тема е в търсене на трапезния етикет на траките, за царските угощения. Оказва се, че етикетът не е измислен през XVII век, както си мислим или поне понятието е измислено тогава. В същност много по-рано хората измислят системи за това как да се хранят, как да бъдат поднасяни ястията, какви да са етапите при провеждането на едно угощение. Оттук идват смущенията на хората как да се държат на такива угощения“, казва Ели Филипова.

Тя допълва, че нейното изследване се базира на "Анабазис“ от Ксенофонт, който дава някои подробности за местата, за бита и културата на населението в земите, през които минава десетхилядната гръцка наемна войска в края на V век пр.н.е. и началото на IV век пр.н.е., която трябва да върне териториите около Византион на Севт II. Той наема Ксенофонт и неговата платена армия, за да стабилизира и укрепи наследената парадинастическа власт. Ксенофонт е първият автор, който описва събитията като жив участник, независимо че описанието се води от трето лице, похват, характерен за онази епоха.

"Траките не се отдават на някакъв варварски хедонизъм, който няма никаква структура, а всъщност има ясен дипломатически етикет как се провеждат подобни събития“, посочва Ели Филипова.

Трудно е да бъде направено обобщение за ежедневието на траките, тъй като то е различно за представителите на аристокрацията и обикновените хора, за онези от крайбрежията и от вътрешността, както и за тези от градските центрове и от по-малките селища.

Ели Филипова споделя, че угощенията са се провеждали в огромни зали. Има археологически свидетелства, например в Севтополис, които потвърждават това. Тя допълва, че може да се разграничат над 10 вида хляб и хлебни изделия, които траките са приготвяли, а за да стабилизират виното, са използвали борова смола.

"След като бъдат настанени гостите, започва поднасянето на ястията. Поднасят се върху малки трикраки масички, които се слагат пред всеки отделен гост“, пояснява тя.

И допълва, че менюто е било от големи късове месо на шиш, заедно с големи пити бял квасен хляб. Това, което се случва при поднасянето на храната, ритуал, описан от Ксенофонт, е, че Севт II, в качеството си на домакин, започва да разчупва хляба и месото и да ги подхвърля на останалите. Виното се е поднасяло в рогове от кост. Протоколът е изисквал вдигането на официални наздравици и подаръци.

Темата за тракийската диета е изключително интересна и може да бъде доразвита с включването на нови интердисциплинарни изследвания, които да допълнят, потвърдят или отхвърлят сведенията, които писмените извори дават.

Чуйте целия разговор с Ели Филипова в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Константин Илиевски

Маестро Илиевски: Всяка репетиция е ново откритие

В рубриката "Културен код" на предаването Terra Култура гостува маестро Константин Илиевски – главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио . Той сподели своята визия за музиката, работата с оркестъра и предизвикателствата, които съпътстват диригентската професия. Всеотдайност и интензивност в работата с оркестъра..

обновено на 31.03.25 в 13:23

Занаята на линогравюрата

Младият артист Ана Аврамова прави скок от специалността си на пиар към творческия занаят на линогравюрата. Първоначално има мечта да отговаря за музикални фестивали и има кратка, но изпълнена с щастие кариера на барабанист. Въпреки че сега това е в миналото й сега се смее, че тогава е виждала сериозно бъдеще с бандата си. Пандемията промени много..

публикувано на 31.03.25 в 12:10

"Мръсно" на Боряна Пандова и 13-ото Международно фотобиенале "Фодар"

За тринадесетото международно фотобиенале "Фодар", което – отбеляза 25 години от първото си издание през 1999, е разговорът с председателя на "Фодар" и куратор на изложбата д-р Антоан Божинов. А специален гост на предаването е Боряна Пандова, която представя своята изложба "Мръсно" – част от нейния цикъл "Обекти на невниманието". Неделя от 22.00 по..

публикувано на 31.03.25 в 11:30

Трябва ли да си идеалист на 20?

" Ако не си идеалист, когато си на 20 години – значи нещо ти има. Идеалист ли си обаче, когато си на 40 – със сигурност нещо не ти е наред“, каза пред " Артефир " хърватският режисьор Звонимир Муниврана. Той е завършил психология в Загребския университет, след което учи кино и сценични изкуства в Института " Лий Страсбърг " в Лос Анджелис...

публикувано на 31.03.25 в 10:10

От мечти до реалност: Истории от махалата

На последния ден от месец март, на Сцена "Централни хали", ще се проведе моноспектакълът на Наталия Цекова. Представлението разказва за свят, изпълнен с мечти, надежда и абсурдни комични ситуации. В него ще видите циганка, която трябва да крие самоличността си, за да има работа, както и как се провеждат циганските сватби, изпълнени с много смях и..

публикувано на 31.03.25 в 09:44