Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Périphérie" – една книга за другата страна на емигранстството

Иваша Христова, Стефани Стоева и Денис Манев
Снимка: Ангелина Грозева

Новата книга "Périphérie", съдържа четири разказа на деца, мигрирали в Париж, които по стечение на обстоятелствата вече са възрастни. Всеки текст е по-охлузен от предишния, по-панически, но в своята същност това са съвсем обикновени истории, които съперничат по достоверност и цветова наситеност на придружаващите ги фотографии. "Périphérie" напомня на Musique Concrète и аналоговата дързост на Пиер Анри, и съдържа същата фрагментарност, която освен за авангарда и експерименталното изкуство е характерна и за детското въображение. Автор на книгата е Иваша Христова, това е първата й издадена книга, а премиерата ѝ ще бъде на 19-ти април. Изданието е придружено от фотографиите на Стефани Стоева, която е и дизайнер на корицата:

"Рériphérie" е книга-игра в която вие, като читатели, влизате в една не-пасивна роля в която можете да участвате, да решавате, да възприемате."

Основите, на които лежи "périphérie", са невероятно клатещи се, самотни и с леко сведен поглед, но не са отчаяни. Това са разкази от първо лице, защото самата Иваша е живяла в Париж. Вътрешният свят на емигранстския живот е нещо, което винаги Иваша е искала да представи. Тя казва, че перифериите са "Като гнусно вкъщи, което не можеш да напуснеш". Често красивата истина има и груба обвивка, Иваша играе с думите и със символния парадокс, че нещо, като да отидеш в Париж, отстрани изглежда уау, но за самия теб може да бъде мъчение.

Част от разказа "В мен живеят много хора" гласи: "Натискам дистанционното без да искам и телевизорът се включва и изключва, машините слушат хората или хората машините и така нататък. В приток от врява, в която никой не слуша себе си, какво остава за другите, неодушевени предмети и клишета взимат никакъв превес над всичко."


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45

Носталгия по бунта

"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..

публикувано на 01.10.24 в 17:10

"Портрети отвисоко" на Руфина Ву и Щефан Канъм

Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в  проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис".  Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..

публикувано на 01.10.24 в 16:46

Боян Тончев и неговият "Безкраен свършек на света"

Боян Тончев е журналист, писател и сценарист. Той е възпитаник на Софийския университет, където е завършил философия. Работил е като сценарист в телевизионното предаване "Господари на ефира", бил е и редактор в "Дневник". В момента работи за "Свободна Европа". Автор е на сборниците с разкази "Безкраен свършек на света", "Животът като следобедна дрямка"..

публикувано на 01.10.24 в 16:06

Пътят на сърцето във филма "Сватба" по Николай Хайтов

Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. Филмът е екранизация на едноименната творба на Николай Хайтов от сборника му..

публикувано на 01.10.24 в 12:57