Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. д-р Зарко Ждраков

За Разпятието и Възкресението в изкуството

Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя

Разпятие Христово в Боянската църква
Снимка: historymuseum.org

През изминалите векове след Разпятието и Възкресението на Исус Христос различни творци са преживявали и претворявали тези събития. Художествените произведения, посветени на Разпятието, забележимо преобладават спрямо тези посветени на Възкресението на Христос.

"Малцина знаят, че православният кръст, трябва да бъде равнораменен, гръцки тип кръст на който няма Разпятие, няма Христос. А в Римокатолическия свят се носи латинският тип кръст със самото Разпятие“.

Това казва в интервю за БНР  проф. д-р Зарко Ждраков е изкуствовед, преподавател по история на старото българско изкуство в катедра "Изкуствознание“ в Националната художествена академия.

Той допълва, че до XI век по еднакъв начин се изобразява Христос на кръста на Голгота , като от дясната му страна е Богородица. Може да има другите жени - мироносици. Докато от лявата му страна е Йоан Богослов. Там може да бъде войнът Лонгин, който удостоверява , че действително от раната на Христос при реброто му е протекла кръв и вода. Често пъти от дясната страна на Исус се изобразява слънцето, докато от лявата му страна е луната, т.е Новия и Старият завет. 

Любопитен факт, който не се среща никъде другаде в иконографията, е че зографите са пояснявали, онова, което за изобразявали. Такъв е примерът със сцената на Разпятието в Боянската църква, както и Остромировото евангелие. В Четвероевангелието на поп Добрейшо от XIIIвек, отново има подробно обяснение на всяко нещо, което е нарисувал.

След XI век настъпва промяна, защото католическата църква смята, че Светият Дух произхожда от Отца и Сина, а православната – че той произхожда само от Отца. Именно тогава католиците започват да изобразяват Исус прикован на кръста с три гвоздея.

"Исус е човек на земята и е разпънат като всеки обикновен човек с гвоздея на всеки крайник. Докато римокатолиците символично събират нозете един върху друг и така ги приковават с третия гвоздей. Така, че този тип разпятие противоречи на византийската иконографска традиция“, посочва проф. Ждраков.

Според християнската религия, Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя. Голготският кръст е осемконечно изображение – вертикално разтегнат кръст, пресечен с две малки хоризонтални летви в горната му и долна част. Това не е случайно – именно така е изглеждало позорното оръдие за умъртвяване преди повече от две хиляди години. 

През V век кръстът се поставя в голям реликварий, като този златен обков със скъпоценни камъни и от този момент върху византийските монети императорите се изобразяват с новия Голготски кръст обсипан със скъпоценни камъни. 

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл. 



По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25