Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как с подходите на неформалното образование се подпомага формалното?

Божидар Александров, Магдалена Попова и Алексей Потебня
Снимка: БНР

"С дъх на пролет", "Лъч на светлина", "Студено светене", "Супер сили", "Крафт вселена" това не са имена на фентъзи романи, а така се наричат заниманията в едно пространство на бъдещето, което създава среда с разнообразни възможности за учене, забавления, откривателства и игри.

Как технологиите на бъдещето да станат разпознаваеми за техните бъдещи потребители и създатели? Какво е "територия за любопитковци” и как използва моделите на неформалното образование, в който водещи са преживяването и личното удовлетворение от обогатяването на знанията?  В "Нашият ден" Алексей Потебня, маркетинг управител в ТехноМеджикЛенд и преподавател в катедра "Стопанско управление“ в СУ “Климент Охридски“, и Магдалена Попова-Костова, стажант в този интерактивен център и студент в специалност "Неформално образование" в Софийския университет, разказват как децата могат да обогатят знанията си в неформална среда.

"Ако ги нямаше технологиите, нямаше да съществува светът около нас. Най-малкото съвременните поколения да ровят в телефоните... Всъщност технологиите и науката са много важен комплекс и създават възможността да се развиваме. И това е най-важната гаранция, че бъдещето ще бъде успешно. Ние всички искаме то да бъде такова“, посочва Алексей Потебня.

Магдалена Попова-Костова, допълва, че без технологиите не бихме имали възможността да пътуваме в космоса, да правим експедиции до други планети.

Задачата на екипа на интерактивния център е да запали интереса на децата към науките и технологиите.

"Имаме нужда от създатели на бъдещето, които да се запалят. Да видят, че науката и технологиите са интересни и увлекателни“, казва Алексей Потебня.

Комплексът от наука, технологии, математика, инженерство и разбира се, изкуства – основните стълбове, които трябва да провокират децата за нови знания. Действените подходи заемат основно място и това се случва чрез учене с игра, учене чрез правене или учене чрез преживяване.

Групите, който посещават интерактивния център за наука и технологии, са разнообразни от 3-ти до 9-и клас. Интересно е да се наблюдава любопитството в очи на посетителите, пояснява Магдалена Попова-Костова.

"Не бива да изпускаме следваща Мари Кюри или следващия Айнщайн, защото ние вярваме, че вече пет години ни посещават точно такива хора“, допълва Алексей Потебня.

Основната цел на центъра е с подходите на неформалното образование да подпомогне формалното образование.

"Всяка една демонстрационна установка дава възможност да наблюдаваме минимум две явления. Но това далеч не пречи да постигнем различни степени на обясняване“, казва още Алексей Потебня.

Чуйте повече в звуковия файл. 

По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Смисълът на молитвата, постът и покаянието

В неделното евангелско четиво единствено през Великия пост директно се говори за нуждата от поста и молитвата, за тяхното огромно значение за живота на вярващия. Свързано ли е това с чествания днес св. Йоан Лествичник и защо? За нашата стълба към небето. Защо у мнозина четенето на "Лествицата" на св. Йоан предизвиква страх и смущение. Кой може да..

публикувано на 30.03.25 в 09:35
Андрей Захаров

Андрей Захаров: Путин не иска войната да спре

На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Андрей Захаров , руски журналист, работил за Би Би Си, обявен за чуждестранен агент от РФ и избягал оттам. "Тези разговори приличат на събиране на кубчета в детството...

публикувано на 30.03.25 в 09:00
Теодор Насър

Биодинамично земеделие

Биодинамичното земеделие възниква в началото на миналия XX век, като следствие от философските възгледи на Рудолф Щайнер и като отговор на първите тенденции в индустриализирането на земеделието. Теодор Насър е педагог и танцьор и преподавател по хип-хоп танци, попаднал изненадващо в полето на земеделието, в частност на биодинамичното земеделие...

публикувано на 29.03.25 в 14:25
проф. Димитър Вацов

Проф. Димитър Вацов: Авторитаризмът хищно напредва в завоюването на позиции

Пропагандата и дезинформацията срещу Европейския съюз и европейските институции след избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф.  Димитър Вацов , председател на Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София и преподавател по философия в Нов български университет. "Докладите на..

публикувано на 29.03.25 в 09:10
Христофор Караджов

Христофор Караджов: Тръмп просто го няма като президент

Как един журналист бе добавен в поверителна група на администрацията на президента Доналд Тръмп в приложението "Сигнал". Кой е Джефри Голдбърг, главният редактор на "Атлантик", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет в САЩ. Защо не са използвали специалните..

публикувано на 29.03.25 в 08:55