Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радиосимфониците честват Сергей Рахманинов

Сергей Рахманинов
Снимка: Wikipedia

В зала "България" Симфоничният оркестър на БНР ще изпълни три творби от Сергей Рахманинов на 31 март от 19 часа. Един от първите опуси – Симфонична поема "Скалата", опус 7, Рапсодия по тема на Паганини за пиано и оркестър в ла минор, опус 43 (символ на зрелия му период) и Симфонични танци, опус 45 (последния му опус). Специален гост е утвърденият пианист Андрей Гугнин, който ще свири заедно с радиосимфониците и Марк Кадин.

Симфоничният оркестър на БНР
Симфонична поема "Скалата", оп. 7 е посветена на Николай Римски-Корсаков. Рахманинов пише симфоничната поема когато е едва на 20-годишна възраст. Като епиграф към композицията Рахманинов избира прочуто стихотворение на руския поет Михаил Лермонтов:

"Златният облак спа през нощта
На гърдите на гигантската скала".

По-късно обаче композиторът признава за второ музикално вдъхновение, свързано с разказ на Антон Чехов със заглавие "По пътя", в което младо момиче среща по-възрастен мъж в крайпътна странноприемница в навечерието на Коледа. Мъжът споделя с нея историята на своя живот, вярвания и минали неуспехи, докато отвън бушува виелица.

"Рапсодия върху тема от Паганини", съчетава стария романтичен стил на виртуозния цигулар с модерни елементи, които внася руският композитор. Във връзка с Рапсодията Рахманинов споделя: "Непрекъснатото желание да пиша музика е израз на чувствата чрез звуци, също както говоря, за да изразя мислите си. Мисля, че в живота на всеки композитор музиката трябва да изпълнява точно тази функция". "Рапсодията" му е едно чувствено пътешествие във времето, пространството, жанровете, стиловете и епохите. Самият Рахманинов, който е най-активният изпълнител на своите творби, е солист на премиерата през 7 ноември 1934 в Оперната къща в Балтимор, Мериленд, с Оркестъра на Филаделфия и диригент Леополд Стоковски.

Пианистът Андрей Гугнин
Пианистът Андрей Гугнин печели широко международно признание след триумфална победа в Международния клавирен конкурс в Сидни, Австралия, където печели първа награда и 4 Специални награди през 2016. Две години преди това печели златен медал и награда на публиката в международния конкурс Джина Бахауер в Солт Лейк Сити, САЩ. Лауреат е и на Международния конкурс "Лудвиг ван Бетовен" във Виена и на конкурса "Станчич" в Загреб. Андрей Гугнин завършва Московската консерватория и следдипломна квалификация в класа на проф. Вера Горностаева. По различно време негови учители са били Наталия Смирнова, Олга Мечетина, професорите Валерий Кастелски и Лев Наумов.

Гугнин е концертирал в повече от 30 страни, на престижни сцени като Карнеги хол, Роял Фестивал Хол, Музикферайн, концертната зала на Мариинския театър, Абраванел хол, Виктория хол, Операта в Сидни, Лувъра в Париж, Национална концертна зала на Мадрид, Концертна зала Чайковски, Голямата зала на Московската държавна консерватория, Токийски Метрополитен театър. Участва в престижни международни фестивали, и е свирил с Лондонския филхармоничен оркестър, Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия, с оркестрите на Нидерландия, Юта, Сидни, Западна Австралия, Датския национален симфоничен оркестър, Филхармоничния оркестър на Нагоя, Южнобохемската и Литовската филхармония, Камерата Залцбург, Женевския камерен оркестър, Камерата Йерусалим и др. Диригенти, с които Гугнин работи са Валерий Гергиев, Яап ван Сведен, Райнберт де Леу, Даниел Райскин, Станислав Кочановски и Ашър Фиш.

През сезон 2020-21 обстановката предразполага Гугнин към солови рецитали, които изпълнява в най-престижните зали в Русия. Сред камерните му изяви важна роля играе сътрудничеството с цигуларката Тасмин Литъл, с която са заедно на сцената за последен път на нейния прощален концерт в Southbank Centre. А през сезон 2022-23 Гугнин ще изпълнява солови рецитали из цяла Европа и Америка, включително във Виена, във Вилнюс  и в Salt Lake City. Репертоарът на пианиста включва редица сериозни и предизвикателни заглавия: Концерта за лява ръка на Морис Равел, който свири с Националния Симфоничен оркестър на Дания (който имате възможността да слушате в честотите на програма "Христо Ботев” през месец май в предаването "Еврорадио” в понеделник вечер), Третия клавирен концерт на Рахманинов с Филхармонията на Нагоя, Клавирния концерт на Григ с Филхармоничния оркестър на Южна Чехия.

"Симфонични танци", опус 45 са създадени в много труден период за композитора, който бележи последния обрат в живота му. През 1939 г. с нахлуването на нацистка Германия в Полша започва Втората световна война. Рахманинов, неговата съпруга и две дъщери, спешно напускат "Вила Сенар" в Швейцария, където прекарват всяко лято и се връщат в САЩ, където композиторът емигрира през 1918 година. Проблемът е, че по-малката дъщеря на Рахманинов – Татяна, остава  във Франция и с нея няма връзка. Рахманинов прекарва лятото на 1940 г. близо до Ню Йорк, в гр. Хънтингтън в Лонг Айлънд. Там той е преследван от мисли за любимата си дъщеря, съдбата на Европа и на Русия. За щастие, Татяна оцелява от войната и по-късно се събира отново със семейството си. Като абсолютен перфекционист, Рахманинов инвестира цялото си време и енергия в последната си симфонична творба, озаглавена "Фантастични танци" със заглавия на частите "Пладне”, "Здрач” и "Полунощ”. "Това беше последният ми взрив", казва той.

Концертът, посветен на Рахманинов, е селектиран от Европейския съюз за радио и телевизия в престижната селекция Premium Concerts.
Излъчва се на живо на честотите на програма "Христо Ботев" на 31 март от 19 часа.
Очакваме ви!

Снимки: Ани Петрова, gugnin.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18