Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Фотография, живопис… и последна капка

13
Антони Райжеков, „До последна капка“

"Това е една изкуствоведска изложба", чух да казват за изложбата "Документи. Живопис след фотографията в България през 70-те и 80-те години на 20-ти век", открита в СГХГ до 4 юни. И това е така, защото е създадена от изкуствоведи, изследвали важно направление в българското изкуство през посочения период.

„Документи…“: Сашо Стоицов, „Преминаване“, 1982; „Преминаване II“, 1983
"Настоящият проект не се заключва в разпределяне на категориите „по снимка", "по натура", "по памет" или "по въображение". Анализираме тенденцията спрямо контекста на късния социализъм и специфичната информационна среда на времето – между политическата пропаганда и новините от чужбина… Избирайки автори и произведения, открихме и един общ психологически профил на информирания художник от времето на късния социализъм, който се интересува от съвременната култура и останалите изкуства", пише в текста към изложбата.

„Документи…“: Стефан Янев, „Диптих AP86-52“, до 1989; „Учебна задача“, 1989
За работата по нея като цялостен проект разговаряме с кураторите Даниела Радева и Светлана Куюмджиева.

Антони Райжеков, „До последна капка“
Междувременно в галерия "+359" се откри изложбата "До последна капка" на Антони Райжеков. С него говорим за тази звукова инсталация, представена ефектно във "Водната кула".

Снимки: Диана Попова
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кадър от филма „Татко“

"Татко" и "Това, което остава" в киното

Чували сте неведнъж израза: "По-добър сценарист от живота няма!". Даже не само сте го чували, но навярно безброй пъти сами сте си го повтаряли, докато случващото се ви е заливало като бурна вълна. Животът несъмнено заслужава "Оскар" за сценариите, които пише. За нас като режисьори обаче не може да се каже същото. Все ще се намери за какво да ни..

публикувано на 20.03.25 в 09:26
Правдоюб Иванов

"Истината за истината" – самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов

"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..

публикувано на 19.03.25 в 17:40

"Невидими следи" на Весела Динева

Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..

публикувано на 19.03.25 в 17:35
Л. В. Маринов (вляво) и Велин Манов

Могат ли да бъдат опасни "Маските, които носим"?

Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..

публикувано на 19.03.25 в 17:15

Премиера на "Швейк през Третата световна война" на ДТ "Гео Милев" в Стара Загора

В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..

публикувано на 19.03.25 в 17:00