По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона, баритонът Джеймс Нюби – Еней, сопраното Джема Съмърфийлд – Белинда, и мецосопраното Мадлин Шоу – Магьосницата. На солистите партнира ансамбъл La Nuova Musica с ръководител Дейвид Бейтс.
Операта на Пърсел, която разказва трагичната любовна история между царицата на Картаген Дидона и избягалия от Троя Еней, е представена за първи път в момичешки пансион в Челси, като се смята, че липсата на прекалено мелизматични арии се дължи именно на неопитността на учениците, за които композиторът създава творбата. Въпреки това обаче тя предоставя множество интерпретационни възможности. Ето какво споделя Дейвид Бейтс по въпроса за изпълнителската практика на тази музика: "Още откакто основах състава La Nuova Musica преди доста време, за мен беше голяма мечта да работим с певци и да намерим най-добрия начин да им акомпанираме. Роял Албърт Хол не е малка зала и затова реших, че е важно да имаме точно определени цветове за континуото, така че да обрисуваме всеки един от героите. За Дидона избрах обои и арфи. На Белинда често акомпанират китари и клавесин, а на Еней – теорби, орган и контрабас. По този начин се опитвам да пресъздам героите чрез инструментите, които свирят континуо по време на речитативите им".
Този вторник (21 март от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" отбелязваме Европейския ден на ранната музика със записа на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, осъществен в Роял Алберт Хол на 19 юли 2022 г.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg