Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Практиката на домашно музициране

Снимка: Wikimedia

"Но когато вечерята приключи и по традиция музикалните книги бяха извадени на масата, домакинята ми подаде една от партиите и добросъвестно ме помоли да пея. И когато след множество извинения аз искрено си признах, че не мога, всички започнаха да се чудят. Някои прошепнаха на съседите си, искайки да знаят как ли съм бил отгледан: затова и сега изпълнен със срам от моето невежество, идвам да търся моя стар приятел маестро Гнорим, за да стана негов ученик". 

С тази история започва трактатът "Ясно и леко въведение в практическата музика" от английския ренесансов композитор и теоретик Томас Морли. За разлика от днешния свят, в който домашните занимания с музика в много случаи са лукс, запазен само за малцина, в Европа през XVI век от всички представители на зараждащата се средна класа се очаква да могат да пеят или да свирят на различни инструменти на прима виста. До такава степен тези умения са задължителни, че всички, които не ги притежават предизвикват най-малкото изумено повдигане на вежди, както става ясно и от трактата на Морли.

"Това е единственият начин, чрез който хората са имали достъп до музика. Лесно можем да си представим, че звукозаписът и всички други технологични средства са далеч от тази епоха и единственият способ човек, които обича музика, да има съприкосновение с нея, е просто да я създава; да я накара да звучи". Това подчертава доц. Явор Генов от Българската академия на науките, който, освен че е лютнист с 4 компактдиска, издадени от звукозаписната компания Brilliant Classics, през последните 15 години е и водещият изследовател на музиката на Средновековието, Ренесанса и Барока у нас. Какво още обясни той за начините, по които хората са изпълвали ежедневието си с музика, създадена от самите тях, чуйте в звуковия файл.

Този вторник (7 март от 23 ч.) в предаването "Музика хисторика" с помощта на доц. Явор Генов ви представяме практиката на домашно музициране, която се заражда по времето на Ренесанса, чрез записи на произведения от Барбара Строци, Антонио Каприоли, Филип Вердело, Антъни Холборн, Джон Джонсън, Джон Бул, Алесандро Пичинини, Робърт Кинг, Томас Кемпиън, Робърт Уайт и Джироламо Фрескобалди.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30
Магдалена Кожена, Саймън Ратъл, Андрю Стейпълс и Симфоничния оркестър на Баварското радио

"Идоменей" на Моцарт от Мюнхен

"Имам неописуемо желание отново да напиша опера." Мечтата на Моцарт, изразена през 1777 г., най-накрая е изпълнена през есента на 1780 г., когато той получава поръчка от Мюнхен да напише голяма опера серия за предстоящия карнавален сезон. Превъзходството на Мюнхенския оркестър и темата, включваща конфликта между божествения закон и човешката страст,..

публикувано на 29.06.24 в 08:05

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", юли 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 28.06.24 в 11:59