Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Гочев за революцията в киното и еволюцията в технологиите

Снимка: БГНЕС

Кинопродукции, които да поддържат високо ниво – към това се e стремял винаги Димитър Гочев. За него всичко е работа, работа и пак работа. Навярно заради това и постига революция в българското кино, защото "Под прикритие" беше и все още си остава най-популярният, гледан и различен български сериал. А точно той e сред продуцентите и режисьорите му. Постига революция и в привличането на младата публика със сериала, който носи именно това заглавие – "Революция Z".

Има и други български продукции, зад които стои името му, ако не като продуцент, то като режисьор или оператор. Един от филмите, заснети и продуцирани от него, е "Пазачът на мъртвите" на Илиян Симеонов, спечелил наградата за режисура на 27-ия фестивал на българския игрален филм "Златната роза" във Варна. Сериалът "Стъклен дом" и филмите "Мисия Лондон" и "Аве" също могат да бъдат дадени като пример.

Всъщност Димитър Гочев участва в създаването на немалко документални и игрални филми, телевизионни предавания и големи рекламни кампании. Продуцент е на няколко европейски копродукции, продуцира и проект по сценарий на световноизвестния сценарист Жан-Клод Кариер. На 10 март тази година ще излезе и новият филм на Мариан Вълев "Чалга", който именно Гочев заснема с телефон. Той определя работата си по филма като едно завръщане към това, което е завършил, а именно – операторско майсторство в НАТФИЗ.

"Този експеримент, който заедно с Мариан успяхме да направим, ми да даде изключително много емоции и много нови познания", каза в "Кино с думи" Димитър Гочев.


"Чалга" обаче е и още нещо – поредното доказателство, че технологиите еволюират и ние трябва да ги следваме, но да не губим контрола над тях. Димитър Гочев е убеден, че бъдещето на киното се крие в стрийминг платформите, които предоставят качествено и лесно достъпно съдържание, във виртуалната реалност и всичко онова, което надскача традиционните аудиовизуални носители на информация.

В момента киното е достъпно за всеки, който има какво да разкаже на зрителите, смята Гочев. Вече никой не гледа с какво е заснет един филм, ако той реално грабва с историята си и начина, по който е режисиран. Публиката е разглезена и задачата на хората, които правят кино, е да я впечатлят.

Димитър Гочев си мечтае отново да създаде продукция от типа на "Под прикритие", която да завърти за поред път колелото и да размести пластовете в родното ни кино. Другото, към което се стреми, са късометражните тийнсериали, които да привлекат младата публика в нейния естествен вече хабитат – платформите за видеосподеляне.

"Това, което аз искам да направя, е някак си на по-световно равнище, защото вярвам в проекти, които са т.нар. копродукции. Т.е. да се обединят различни страни, да ги убедиш да ти повярват, че ще направиш нещо – дали ще е филм, дали ще е продукция за YouTube, или ще е сериал, това вече е друга тема – казва Гочев, но – "всеки проект, който може да обхване по-големи територии, ще е много добър. От една страна – от продуцентска гледна точка, от друга – и за самите актьори, защото така ги виждат, канят ги и разбират, че са играли в успешни проекти. Това е част от продуцентството – да намериш онези актьори, които ще ти донесат и зрители."

Димитър Гочев е на мнение, че трябва да се работи с нови лица в киното, а не едни и същи актьори да играят във всичко, защото това пречи и на самите тях.

Повече за страстта на Гочев към технологиите и възможностите, които те дават в киното днес, за копродукциите, които биха могли да гарантират успех, за мястото на Турция в света на седмото изкуство, за идеята да сме здраво стъпили на земята, но и да не спираме полета си нагоре и за интерпретацията на детския бродуейски мюзикъл "Ани", който режисьорът, продуцент и оператор иска да направи, чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25