Екипът на предаването "Музика хисторика" обръща внимание на музиката по време на един от най-мащабните конфликти в европейското Средновековие – Стогодишната война между Англия и Франция. Наименувана от историците от по-късните векове по този начин, самата война всъщност продължава 116 години – между 1337 и 1453, и представлява поредица от няколко конфликта, разделени от периоди на примирие. Всичко започва със спора за френския трон между английския род Плантагенет и френската династия Валоа, като в началото на войната английските сили надделяват, докато на френския престол не се качва Шарл V през 1364 г. По време на управлението си монархът успява да възвърне голяма част от завладените от англичаните земи и да компенсира за загубите на предшествениците си.
Една от най-знаковите победи не само в Стогодишната война, но в цялата английска история е тази в битката при Аженкур на 25 октомври 1415 г., при която Хенри V изненадващо надвива по-многобройната френска армия. Неочакваната победа не само повдига духа на английските войници, но е началото на дълъг период на надмощие в Стогодишната война, което ще завърши с френската победа при Орлеан през 1429 г.
Освен подчертан прогрес във военните тактики и технологии, по време на конфликта се наблюдават и първите признаци на развитие на национална самоидентичност в двете страни, което след края на войната ще доведе до централизирано управление във Франция и Англия и оформянето на двете държави като световни сили. За сметка на това феодализмът постепенно отпада заедно с рицарството и неговия морален и поведенчески кодекс, включващ милосърдие, смелост, доблест, дълг към Господ и останалите християни, справедливост и защита на слабите и бедните.
Този вторник (7 февруари от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме част от музиката, звучала по време на този мащабен конфликт, чрез изпълнения на ансамбъл Musica Reservata и консорт "Бeншоа" на произведения от Гийом дьо Машо, Солаж, Форест, Йоханес Аланус, Лайънел Пауър, Гийом Дюфай и анонимни композитори.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg