На 8 януари се навършиха 85 години от рождението на знаменития руски певец. Наричаха го "басът с планетарно звучене". Десетилетия наред световният печат сипеше хвалебствия: "Нестеренко притежава глас с рядко срещано великолепие и мощ- от най-ниските басови тонове до баритонови височини…"
Големият път на Евгений Нестеренко към световните театри обаче, започва от София. През 1967 г. печели втора награда на Международния конкурс за млади оперни певци в София. Наградата отваря вратата на Мариинския театър пред 29-годишния Нестеренко. А победата през 1970 на конкурса "Чайковски" автоматично го прави част от трупата на Болшой театър. Колелото се завърта неумолимо: роли, спектакли, концерти, турнета,покани от най-престижните театри. Ролите на руския бас вероятно надхвърлят цифрата 80! Казват, че Шаляпин имал толкова внушителен репертоар.
Големите попадения на Нестеренко: като Филип Втори има феноменален успех в Ла Скала през 1977 заедно с Елена Образцова. Канят ги по повод 200-годишнината на театъра.Те са първите артисти от бивши СССР участвали с италиански репертоар в Миланската скала! По-късно пак там поставят специално за Нестеренко "Мойсей" на Росини, а също "Пелеас и Мелизанда" от Дебюси. Пее на Арена ди Верона Атила пред повече от 20-хилядна екзалтирана публика, документирано впрочем и на видеолента.
Коронната роля на Евгений Нестеренко обаче е Борис Годунов из едноименния шедьовър на Модест Мусоргски. Триумфира с тази роля в най-реномираните театри: в Ню Йорк, Вашингтон, Милано, Лондон, Париж, Токио, Буенос Айрес, Мюнхен, Берлин, Прага… Нестеренко си е извоювал слава на един от най-проникновените познавачи на творческото наследство на Мусоргски. Високо се ценят записите на вокалните цикли, отличени с награда Грами.
"Артистът се доверява в работата си не само на партитурата", разкрива тайни от кухнята великият руски бас. "Непременно трябва да се търсят и други източници: книги, репродукции, да се посещават музеи. Много важно е да съхраниш в паметта си житейски впечатления.Събитията, които емоционално ни разтърсват са ценен източник на идеи за обогатяване на образа. Оперният певец има много съдници: колеги, диригенти,режисьори,критиците, публиката…Често оценките са противоположни. Най-строгият съдник обаче трябва да е самият артист. Да се научи да отсява и да вярва на себе си. Тогава върви напред!", твърди Евгений Нестеренко.
Отиде си от този свят през 2021. Остави за щастие великолепни записи.
В съботната вечер си припомняме едно от култовите преобразявания на Евгений Нестеренко – като Атила в едноименната опера на Верди.
Партнират му Силвия Шаш, Янош Наги, Лайош Милер.
Ламберто Гардели ръководи хора на Унгарското радио и Унгарския СО.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg