Регионалното управление по образованието в София е изпратило писмо до директорите на столичните училища с указания при какви условия да налагат санкции на учениците. То предизвика много реакции сред учителското съсловие и сред родителите. Част от педагозите приемат препоръките като намек за въздържане от налагане на каквито и да е санкции.
"Образованието включва три ключови момента. Това е обучение, социализация и възпитание. Няма как да минем без възпитателната функция, ако не осъществим една добра хармонична комуникация и не създадем такава среда. Спазването на правилата е не само спазване на гражданското възпитание на нашите деца, а част от изграждането на тяхната личност."
Това казва в интервю за БНР Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието София-град.
Изключително сложно е да се наложи санкция на ученик. Според училищния закон това се обосновава с Административно-процесуалния кодекс. Според Кастрева, преди да бъде наложена каквато и да е санкция, от изключителна важност е да има превенция на проблемното поведение.
"Защо трябва ние да започваме веднага със санкцията? Нека първо да подадем ръка. Нека да помогнем на детето, независимо от възрастта му. Защото в различна възраст тази помощ има различни измерения. Тя има различен фокус. Да помогнем на детето означава първо да разберем дали то осъзнава грешката си", допълва Кастрева.
Правилният алгоритъмВаня Кастрева, коментира, че при виновно поведение на ученика, на първо място, трябва да се идентифицира, че има проблем. В допълнение винаги трябва да има уважение на личността, на ученика, на детето, на човека. Това е част от достойнството, което трябва да бъде защитено във всяка една степен.
"След изчерпването на останалите механизми за въздействие върху вътрешната мотивация за преодоляване на проблемното поведение, чак тогава се пристъпва към налагането на санкция“, казва още Кастрева.
В допълнение тя посочва, че когато става дума за мерки и санкции, училищата, в които има ученици от прогимназиален и гимназиален етап, като формираните техни училищни парламенти, активно трябва да се включат в тези процедури.
Проблемът
Обществото е изключително негативно настроено и се неглижира авторитета на институцията.
"Проблемът за оспорването на авторитета на учителя и изобщо оспорването на правилата, защото един учител, един директор може абсолютно коректно да са изпълнили задължението си. Проблемът е в родителя, защото той не желае да приеме различното поведение на своето дете в различната среда. Той няма доверие на учителя и на институцията училище, които са идентифицирали този проблем. И проблемът излиза извън училище“, твърди Кастрева.
Интересът на детето е водещ в Закона за предучилищното и училищно образование."Изключително коректен е текстът на Закона, в който се казва, че санкция се налага след изчерпване на останалите механизми за въздействие и вътрешна мотивация. Тези механизми не могат да се случат само от страна на училището. Напротив, това са механизми, в които активна роля, много по-активна от тази на учителя, има родителят и самият ученик“, посоча Ваня Кастрева.
Чуйте целия разговор с Ваня Кастрева в звуковия файл.
Тази събота, 22 март, отбелязваме Часа на Земята. Тази година той съвпада със Световния ден на водата, затова от WWF - България го посветена на реките, влажните зони и техните обитатели, а символ на кампанията в България са речните видри. По традиция Часът на Земята се отбелязва в последната събота на март, но важни международни празници..
Случаят "Чефо" и журналисти ли са влогърите, медии ли са социалните мрежи – коментира в рубриката на "Мрежата" "Въпреки мрежата" Александър Детев , журналист в "Дойче Веле". Случаят "Чефо" "За да тръгнем от конкретния случай, нека поставим по-оптимистични рамки, че и двете страни са прави. Самият Чефо казва, че е получил финансиране и е..
Негово Превъзходителство г-н Арун Кумар Саху, посланик на Индия в България, беше гост в ефира на "Нашият ден", в рубриката "Разговорът". Това е първото интервю, което новият посланик на Индия в България дава за Българското национално радио. Разговорът се проведе в сградата на Посолството на Индия в България, като записът беше осъществен от колегата..
Как да създадем по-добра правна среда за доброволците в България? Какви са промените в законодателството за насърчаване на доброволчеството? Кои са проблемните полета пред Закона за насърчаване на доброволчеството? Възможно ли е приемането на Закон за доброволчеството? Това обсъдиха на 18 март повече от 80 доброволци и представители на организации,..
Снежана Ташева, преподавател по физика и английски език, писател и преводач, разказа в ефира на предаването "Нашият ден" по програма Христо Ботев за нестандартната идея, която стои зад създаването на конкурса за "тъп разказ". Според нея, целта на конкурса е да предизвика авторите да използват своята креативност и да създадат нещо интересно за..
Ректорът на МУ-Плевен проф. д-р Добромир Димитров, в качеството си на председател на Сдружението на медицинските университети в България, инициира на 10..
На 53 години ни напусна поетесата и преводачка Мария Липискова. Тя е завършила "Българска филология“ в Шуменския университет "Епископ Константин..
Световният ден на бъбреците тази година преминава под мотото "Добре ли са бъбреците ви? Открийте рано, защитете здравето на бъбреците си." По този повод..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg