Радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" и независимата музикалната платформа "Balkans – Ways To Friendship" отново обединяват сили след съвместнo oрганизираните концерти на косовската кларинетистка Илире Авдиу през 2018 г. и на сръбския квартет Jayus Jazz само преди няколко месеца. Групата, поканена да открие годината с двоен концерт за двете платформи в края на тази седмица – съответно на 20 януари, петък, в София (вбар "Singles" на вход А4 на НДК) и на 21, събота, в Пловдив (в "Bee Bop Café"), също е от Балканите – триото на джаз китариста Сашо Пововски от Битола, в чието звучене "балканското" е разпознаваемо навярно основно в мелодичните линии. Иначе в музиката на триото, което вече има албум, издаден албум за лейбъла на Скопския джаз фестивал – Fallen Land (2020), се долавят отгласи още от традициите на Джон Абъркромби, Орнет Колман, Бил Фризел, Уилиям Паркър,... а на локално ниво – родство с творчеството на Fish In Oil, Тони Китановски, No Land’s Man, Проект "Жлуст" и др. В една от най-новите им и още неизданени пиеси можем да чуем и африкански ритмически структури. Освен Сашо Поповски на електрическа китара, формацията включва още Иван Бейков (контрабас и бас китара), Виктор Филиповски (барабани) и Кирил Кузманов (саксофони и флейти).
Сашо Поповски е една от живите връзки между Северна Македония и България в съвременната креативна музика. Наред с добре познати у нас имена като Оливер Йосифовски ("Любойна", екс-"Фолтин"), Алек Секуловски (един от най-успешните джаз барабанисти въобще от Балканите, живеещ понастоящем в Торонто), Гоце Йовановски ("Фолтин"), и той е от поколението македонски музиканти, завършили джазовото си образование в София (това са годините преди създаването на Джаз катедрата на Университета "Гоце Делчев" в Щип, чийто ръководител Сашо Поповски е от 8 години).
Освен преподавател, Сашо Поповски е и създател е на международния фестивал "Джаз Фабрика" в родния си град Битола. Една от най-активните през последните години (включително и през Ковид-периода) македонски джаз формации, триото на Сашо Поповски има зад гърба си впечатляващ брой концертни и фестивални участия не само на Балканите, но и в Испания, Италия, Полша и Унгария. Съставът е подчертано звезден. Басистът Иван Бейков е един от създателите на авангардния колектив "Жлуст" (които откриха третото фестивално издание на "Аларма Пънк Джаз" през 2010 г.). Барабанистът Виктор Филиповски е от по-младото поколение, но вече е преподавател в Джаз факултета в Щип и един от най-търсените джаз барабанисти не само в Македония, но и в по-широк периметър на Блаканите (често в канен да свири и с Васил Хаджиманов). Саксофонистът Кирил Кузманов е свирил в почти всички значими съвременни македонски джаз групи и оркестри (включително и с Next To Silence, с които на миналогодишното издание на джаз фестивала в Прилеп впечатли публиката с уменията си да съчетава с лекота езика на Гарбарек с този на Джон Зорн).
Сашо Поповски е студент на Милчо Левиев и Симеон Щерев. У нас е свирил с Мишо Йосифов, Димитър Карамфилов и редица други любими музиканти, а Венци Благоев участва в албума му "Gathering" от 2018 г.
В София на 20 януари и в Пловдив на следващия ден групата ще представи композиции от албума си "Fallen Land", излязъл с марката на лейбъла на Скопския джаз фестивал през 2020 г., и от още неиздадения нов албум "Steps".
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg