“Да работиш в Софийска опера и балет е едно изключително предизвикателство. Ние сме един огромен организъм от близо 450-500 човека“, казва в ефира на “Нашият ден“ Жорж Димитров, един от диригентите на Софийската опера и балет, и подчертава:
“Имам възможността да дирижирам и да се докосна до заглавия като “Риголето“, “Кармен“, “Чичовци“, “Янините девет братя“ и “Норма“. Възстановихме първата българска историческа опера с академик Пламен Карталов, която се казва “Борислав“, и още доста заглавия.
Като административна функция съм на позиция отговорен диригент, която всъщност включва това да се грижа за почти целия музикален продукт на театъра. Там, където има друг водещ диригент, аз му съдействам . Където няма диригент в някои от продукциите, тогава помагам на колегите да се справят по-добре.“
Новите постановки...
“Когато подхождаме към едно ново заглавие, обикновено режисьор и диригент се събират, споделят своите мисли, започват да мислят заедно как ще го изградят, след което всеки тръгва по своя път да си върши работата. С певците работата е много интересна. В моя случай тя не е императив, като изискване от диригент към изпълнител. Винаги обсъждаме с тях в драматургичен план техните роли и така стигаме до един много комплексен краен резултат, който всъщност е плод от всички емоции, мисли, опит, професионализъм и талант, събран от всички нас“, казва още той.
С колегите...
“Не се притеснявам да споделя с вас, че когато мога да почерпя от опита и таланта на моите колеги, с радост го правя. Особено по-възрастните ми колеги, винаги са били много отзивчиви и успяват да подскажат някои тънкости на занаята, които може би все още не съм усвоил. Преклон към тях и безкрайно уважение, радост и гордост, че съм техен колега.
Към по-младите колеги от мен пък, винаги се опитвам да донеса до тях този опит, който съм натрупал, или който ми е бил подсказан. Опитвам се да бъда мост между минало и бъдеще, за да можем да постигнем общия ни творчески резултат“, споделя още Димитров.
На спектакъл...
“Когато сме на спектакъл, спонтанността на музициране е симбиоза между диригент и изпълнители. Има места, където давам възможност певците да дишат свободно, да пеят свободно. Има места, когато обаче съм казал – тук аз ще бъда водещият. С общи усилия и с много доверие помежду ни сме постигали изключителни спектакли и хубави моменти на сцената“, споделя диригентът.
Как оперното изкуство представя България?
“Академик Карталов е един изключителен визионер. Той е пример за всички нас и ние сме му се доверили изцяло. Всички сме част от една огромна машина, от едно огромно послание. Защото хващаме най-малката публика – от самите бебета. Имаме концерти за бебоци. После имаме детска програма, много широко развита, в която възпитаваме младите хора, децата ни, възпитаваме ги в ценности, в естетика, в репертоар, защото изкуството е това, което изгражда духа.
Софийска опера и балет има солисти от цял свят - много големи имена и в дирижирането, и в пеенето. Тази огромна симбиоза помежду ни влияе върху обществото със сигурност. Ние предлагаме един международен сценичен продукт на сцената, който всъщност прави мост между нас и оперните театри в чужбина. Естествено, с нашите гастроли в чужбина, ние изцяло носим и българския дух, във всяка една държава, която сме посетили. Винаги със изключителен успех сме представяли България като държавана на голямо и световно оперно изкуство“, посочва още той в интервю за БНР.
Чуйте разговора в звуковия файл.
Всеки от нас, поне веднъж в живота си, се е питал: "Защо нямам тези способности?" – било то физическа издръжливост, интелектуална острота, изключителен талант или необикновена красота. Въображението ни неизменно ни тласка към размисъл за границите на човешките възможности и начините за тяхното преодоляване. Но докъде може да ни отведе това желание..
В рубриката "Времето на редактора" обръщаме внимание на една дългогодишна традиция, свързана с почитта към Васил Левски в град Карлово. Учениците от Средно училище "Васил Левски" продължават да пазят спомена за Апостола на свободата чрез ежегодни театрални постановки, които се радват на голям интерес от страна на жителите на града. Днес, в..
Колко опасни са вейповете? Ново проучване наскоро даде малко повече яснота за рисковете от употребата на вейпове. Вейповете станаха алтернатива на наргилето. Рекламите им са навсякъде в социалните мрежи. Инфлуенсъри и модели организират игри и ги подаряват. Те имат този "куул фактор". Рекламната кампания на една от марките е "Новото..
В рубриката "Разговорът" диригентът Йордан Камджалов и ръководителят на Първото частно училище и детска градина "Д-р Мария Монтесори" – Мая Василева, споделят своите възгледи за силата на музиката, образованието и духовността в изграждането на достойно общество. Музиката като мост към безсмъртието На 152-рата годишнина от гибелта на..
Журналистката Лияна Панделиева става популярна едва 19-годишна като "детето на демокрацията" и за нашите родители името ѝ е култ! Животът ѝ и днес продължава да ярък и краен, острият ѝ език не е спестен дори в постовете ѝ във Фейсбук. Тя е фотограф, писател, ПР, вечните ѝ пътешествия са пословични, компетентна е по въпросите на българския..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg