Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Снежана Кръстева: За изкуството в контекста на конфликтите

Снимка: ica-sofia.org

За подвеждащо минималистичната изложба "Възстановяване на паралакса" в "Нашият ден“ разказва кураторката Снежана КръстеваТова е  първата ретроспективна изложба на норвежкия художник Ларс Нордби, който живее и работи през последните години разделен  между Норвегия и България. Той има галерия във Велико Търново. Той е един от активните членове на културния живот на този град, изпълнен с история. 

Едноименната инсталация представя три пърформативни творби, които авторът прави между 2016 и 2018 г. Те са пресъздадени в пространството на галерия  "Институт за съвременно изкуство - София" чрез различни елементи като фалшиви стени, насекомо-убиващи ултравиолетови лампи, както и средства на театрализацията.

"Направили сме нова инсталация от рециклирани подходи и стратегии и се получи нещо изключително. То е много минималистично  , но в тази инсталация се съдържат много неща", допълва Снежана Кръстева.

Идеята за театралността предлага цял набор от наблюдения върху въпроси като реализъм срещу илюзия, автентичност и право на избор, манипулативност, способност/ресурс и освободеност, както и върху по-малко забележимите идеи около идентификацията и нейната механика – тема, постоянно присъстваща в художествената практика на Ларс Нордби. 

 Изкуството в контекста на конфликтите 

Онова, което трябва да знаем за Снежана Кръстева е, че получава степен на бакалавър със специализация китайски език в Университета на Нанкин и степен магистър със специализация кураторство в Голдсмитс-колидж, Лондон. През 2004-2007 ръководи галерията "Арт-проекти, Пекин — Токио", след което започва работа в Уленс Център за съвременно изкуство – Пекин (2007-2009). В последствие е куратор на лондонския арт-център "Изкуство в метрото", където реализира серия проекти в публичното пространство. От 2013 г. работи като куратор в МСИ "Гараж" в Москва. 

В контекста на конфликтите завръщането на Снежана Кръстева всичко се преобръща за няколко дни.  Споделя, че възстановяването ще отнеме много повече време. За това завръщането в  България е по-дълго срочно. Тя е артистичен директор на "Триеналето за съвременно изкуство от Източните Балкани", което ще се проведе в България през 2024 г.

"Това е амбициозен проект в който са поканени четирима чуждестранни куратори. Ще работим и с много местни куратори, художници. Въпросът  е малко амбициозен, биеналето да бъде децентрализирано, да не е само в София. Това трябва да се случи в няколко града – Велико Търново, Русе и Варна“, твърди Снежана Кръстева.

Китай и съвременното изкуство 

"В Китай бурно се развива съвременното изкуство  и там има бум на екзотичността. Пазарът на изкуство е много развит. Галерии, музеи независимо от цензурата се развиват бурно“, посочва кураторката.

Посланието

"Силата на съвременното изкуство  да създаде мини реалност, която да е асистирана и да има  някакви отношения към мира в някакъв мини формат. И да минем през всичките емоции през които можем да минем“, казва Снежана Кръстева.

Целия разговор със Снежана Кръстева можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Институт за съвременно изкуство - София
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Брайл ФМ навърши 10 години

Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят.  Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно.  Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..

публикувано на 26.11.24 в 18:46

Пространството на книгата

Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..

публикувано на 26.11.24 в 17:06

Изкуственият интелект отново повдига въпроса какви сме ние

"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...

публикувано на 26.11.24 в 16:31
Цвета Ботева

Музикалната метафора като лечение с Цвета Ботева

Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия.  Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..

публикувано на 26.11.24 в 16:10
Валентина Радинска

Валентина Радинска с премиера на книгата "Синът ми Степан"

"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..

публикувано на 26.11.24 в 14:05