Абревиатурата STEM означава природни науки, технологии, инженерство, математика или това е една мета дисциплина, която акцентира върху преподаване и учене чрез опит и преживяване при решаването на реални проблеми и актуални предизвикателства или реализацията на конкретни проекти. Това е забавен начин за тях да преживеят математиката и социалните науки по начин, който ще остане в съзнанието на учениците завинаги. Основен фокус на този вид обучението е практическото прилагане на знания и умения, а в резултат – подготовката на учениците за реалния живот и тяхното професионално развитие като път към осигуряването на устойчиво развитие и просперитет за цялото общество, посочва в "Нашият ден", Стефка Петкова, старши учител по химия и физика в 73 СУ "Владислав Граматик" в гр. София и дългогодишен редактор, автор на електронни образователни ресурси.
"Една от основните цели на STEM обучението по един много естествен начин е да развие компетентностите на ХХIвек. Те са свързани с креативност, колаборация, критично мислене и комуникация“, допълва тя.
Образователният сектор следва да преосмисли традиционните граници на учебните програми, в които знанията и уменията са разделени по предмети. Необходимо е разработването на нови програми, основаващи се на необходимите за младите хора компетентности за устойчив, пълноценен и здравословен живот в бързо променящия се свят. Ефективното прилагане на този вид обучението в учебните програми изисква подкрепа на учители, обучители и създатели на специализирани учебни програми. Едно от основните предимства на STEM е обединяването на отделните предмети в интегрирана учебна програма. Всеки урок развива в по-голяма степен различни умения и компетентности у учениците в сравнение с традиционните форми на обучение."Все повече деца участват с желание в тези уроци в които могат да пипнат, да видят, за сгрешат, да се научат от грешките си и да разберат каква е връзката на растението като жив организъм със свойствата на водата“, казва Албена Желязкова, старши учител по химия и биология в 35 СЕУ "Добри Войников" в гр. София, редактор и автор на учебни помогала, интерактивни задачи в електронни учебници и образователни платформи по природни науки.
Учителят, трябва да излезе от строго дидактичната роля. Неговата подготовка, трябва бъде изключително сериозна. Много повече работа, трябва да бъде свършена преди самото провеждане на урока. Учителите ръководят, това което правят учениците, защото е доказано, че именно чрез правенето едно знание може да достигне до нужния адресат, твърди Стефка Петрова.
В България през последните две години са изградени 300 STEM центъра на стойност 40 млн. лева по национални програми. Преподавателите в гимназиално ниво могат да реализират проекти, които включват всички области на STEM. До този момент има разработени атрактивни ресурси за 5, 6 и 7 клас по пет теми ли това са около 60 STEM учебни часа, допълва Стефка Петрова.
Едно от училищата, където STEM обучение присъства активно е езиковата гимназия “Иван Вазов“ в град Пловдив.
"Нашият СТЕМ център е в експлоатация от тази година, открихме го в началото на учебната година. Средата предразполага децата към екипна работа и към творчество. Има зала в която те могат да презентират своите изследвания. Центърът е снабден с модерна апаратура с която да правят не само опити, а действителни научни изследвания", посочва Вихра Ерамян, директор на училището.
Целия разговор със Стефка Петкова и Албена Желязкова може да чуете в звуковия файл.
Притчата за безумния богаташ, която се чете по време на светата Литургия през 9-ата неделя след Кръстовден, ни разкрива съдбата на онзи, който си поставя единствена цел в живота - натрупването на земни блага. За разлика от другите живи Божи създания, които удовлетворяват единствено естествените си потребности, човекът е надарен с разум и воля. Те му..
Fake for/or Real е интерактивна изложба, създадена и като пътуваща, през 2020 година от Дома на европейската история в Брюксел. В България тя гостува 3 месеца (до 20 октомври т.г. в залите на Националния етнографски музей) и предизвика много голям интерес. Историята на подправянията и фалшификациите се оказа добър пример, за това как трябва да се..
Тридесет и пет години след падането на Берлинската стена и очакванията на българското общество да стане част от демократичните процеси и форми на управления, сякаш вървим към провал. Доц. Георги Лозанов , преподавател във ФЖМК, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" кой, защо и как бяха превзети България и българските медии след 10..
Миналата седмица Фондация за хуманитарни и социални проучвания – София (ФХСИ-София) беше домакин на международен Форум за информационен интегритет, по време на който учени и изследоватеи от много европейски страни се опитаха да обяснят влиянието и устойчивостта на пропагандата , както и каналите, през които достига до обществата, разбира се, и..
В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, експерт по гражданско и административно право и дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси. Вратанка Драгоева, Перник. Имам вилно място край село Големо Бучино. Преди 2 години в района се активира свлачище, което стигна до дворното място на..
Тридесет и пет години след падането на Берлинската стена и очакванията на българското общество да стане част от демократичните процеси и форми на..
Тазгодишното, 54-то издание на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора – уникален празник на музикално-сценичните изкуства, едно от..
В края на ноември в Конуей хол в Лондон ще бъде премиерата на двуезичния сборник на английски и български Shining Wind / "Сияен вятър". Събитието ще е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg