"Сакбътът е предшественикът на цугтромбона, като той произлиза всъщност от т.нар. slide trumpet, който е първият тромпет с цугов механизъм от XIV век" – това разяснява Емил-Джордж Атанасов – единственият български изпълнител на старинния инструмент. Завършилият престижния университет за музика Guildhall в Лондон допълва, че "основната разлика между тромбона и сакбъта е в големината. Сакбътът има по-тесни тръби, камбаната му е по-малка, мундщукът е по-плитък, но най-съществената разлика е в тембъра на инструмента, който звучи доста по-меко и даже има една характеристика с въздух в звука... Сакбътът не позволява военно свирене с твърди атаки... По-скоро трябва да се подхожда вокално, защото през Средновековието и малко след това сакбътът е съпровождал човешки гласове в църквата".
Сакбътът партнира особено успешно на други духови инструменти като например корнета – но не става дума за модерния меден духов инструмент, подобен на тромпета. Въпреки сходството в името двата инструмента нямат общо с изключение на начина на звукоизвличане – чрез трептенето на устните на изпълнителя. Корнетът, използван през Средновековието, Ренесанса и Барока, наричан още "цинк", се прави от дърво, покрито с кожа, и има дълговидна форма, чашковиден наустник и пръстови дупки. Освен с корнета, сакбътът исторически се комбинира и с дървения духов инструмент крумхорн.
Как се е зародил интересът на Емил-Джордж Атанасов към исторически информираните изпълнителски практики, кога е била първата му среща със сакбъта, както и какви съвети би дал на младите си колеги, които имат желание да започнат да се занимават с ранна музика, можете да чуете този вторник (15 ноември) от 23 часа в предаването "Музика хисторика", когато ви запознаваме отблизо с този интересен инструмент. Вечерта допълват записи на Английския и Нюйорския корнет и сакбът ансамбъл и на състава His Majestys Sagbutts And Cornetts на произведения от Михаел Преториус, Хайнрих Бибер, Готфрид Райхе, Даниел Шпеер, Франческо Скарлати, Джовани Габриели, Джироламо Фрескобалди, Алфонсо Ферабоско - баща и Орландо Ди Ласо.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg