В "Топлоцентрала" предстои премиерата на представлението "Чиста игра" по мотиви от "Обругаване на публиката" от австрийския драматург Петер Хандке. "Чиста игра" е разговор. Покана за разговор. Мълчанието тук е без значение. Това не е драма. Тук няма крещяща тишина. Не се използват възможностите на театъра. Тук отношението към съдбата е иронично. Ние не сме театрални. Комичността ни не е съкрушителна. Това не е шега. Това не е игра. Това не е нищо сериозно, сочи анотацията на представлението. А какво е това, което предстои да видим, след като не е шега, игра и нищо сериозно, разказват актрисата Емона Илиева и режисьорът Живко Гущеров.
"Прочетох една пиеса на Хандке – "Каспър" много ми допадна, после прочетох "Самообвинение" и "Обругаване на публиката", които са част от спектакъла ни. Специалистите, хората, с които говорих, дори и преподавателите бяха доста резервирани към тази идея – да поставям тази пиеса, но проф. Виолета Дечева доста ми помогна за начина, по който мога да разбера този текст. Самият Хандке пише думи, които използваме ние, хората. Мълчанието в нашата работа е нещо случайно, най-красивото и чистото нещо, което може да се случи." – споделя Живко.
Похватите на Хандке са много изчистени от театрална игра. Мълчанието тук е изключително ключов похват и символ, но мълчанието тук не е похват като в една драма. При първия показ на "Обругаване на публиката" на Хандке голяма част от публиката е объркана какво всъщност ѝ се случва.
"При Хандке няма как да говорим за разговор, по-скоро това е взаимно съществуване между актьори и публика, няма излишни опити от страна на актьорите, които да пресъздават определен словен свят, няма подражание на лица, постъпки, както в една драма. Това е от страна на актьорите. Действащите лица ги има, но това са зрителите, и нашият фокус е тяхното съществуване в момента, наравно с нашето. Зрителите имат възможност да създават свят – те са активни участници в това представление, това е най-любопитното нещо." – разказва Емона.
Интеракцията с публиката малко или много предполага всеки път представлението да върви в различна посока, но то има своя рамка и структура, към която се движи.
В представлението участват: Антон Димитрачков , Валери Георгиев, Емона Илиева, Любомир Кръстев, Мария Вълдобрева, със специалното участие на: Калина Узунова, Пресиян Новаков, Давид Коваль, Борислав Борисов. Сценографията е на Борис Далчев, костюмите на Пола Попова, музиката на Милен Апостолов, а плакатът на Кристиан Левчев.
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на книгата е послание за бъдещите поколения, към които е адресирано най-доброто от българската поезия. Сред авторите, редом с известни поети като Бойко Ламбовски, Иван Ланджев, Маргарита Петкова, Палми..
Петя Кокудева е детска писателка и пътешественик. Завършила е журналистика и има магистратура по творческо писане. Автор е на 8 книги за деца и е носител на знакови национални награди за литература. "Колето на Кинан" е последната ѝ книга, и тя е различна. Различна откъм подход и идея – картинен сборник с истории на деца бежанци. Съвместно с..
Поп-ъп изложбите, които дават изява на прохождащи артисти, са отговорност на Биляна Токмакчиева. Всеки месец нейната сформирана общност Artist at Play организира тези изложби с предварително зададена тема, като условието е артистите да не работят с обичайните за тях медии. Всеки е свободен да експериментира, без да има рамката на оценката, на..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По повод тази значима за Българското национално радио дата в "Нашият ден" разговаряме с Антон Митов , директор на Архивния фонд на БНР. По думите на Митов за архиви се заговаря още при основаването..
На 30 ноември е вторият премиерен спектакъл на "О(б)твързан" от Ханох Левин в Театър "Възраждане". Преводът и постановката са на режисьорката Тери Фишер. Според нея това е антиромантична комедия, в която всички са по-умни от нормалното, но са принудени да се оженят. За героите на актьорите Свежен Младенов, Жана Рашева, Георги Златарев, Мариана..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Епигенетиката изучава изменения в гените, които не се дължат на промени в ДНК последователността. Тези промени могат да бъдат предизвикани от външни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg