Художничката Йона Тукусер представя изложбата "Глад" в Националната художествена галерия - "Квадрат 500". В интердисциплинарен проект Йона работи в стила на метамодернизма, като интерпретира в своята живопис трагичните последици от глада през ХХ век като исторически контекст и отправя тревожен поглед към настоящето в контекста на войната на Русия срещу Украйна.
В продължение на 13 години художничката събира исторически материали за глада на територията на Украйна и Съветския съюз, създаден от умишлени действия в периода 1921–1923, 1932–1933 и 1946–1947, като използва академичен подход при подбора на архивните източници на информация. Особено въздействащи са личните интервюта с хора, оцелели от глада, цитати от които посетителите на изложбата имат възможност да прочетат, обединени под името документален филм "Антропофаг". Освен това посетителите на експозицията имат възможност и да видят архивните кадри от документалния филм на художничката Йона Тукусер:
"Метамодернизмът, това е поглед на различни гледни точки от един и същи начин. Аз разговарях с очевидци, хора, които се оцелели от глада и търсех истината – корена – откъде започва тази голяма трагедия. Първият ми сблъсък с темата беше в час по история, когато бях в 5-и клас, учителят ни по история ни показа една снимка – на канибали по Поволожието. Тази снимка тогава ме научи, че човечеството е способно на зверства, на нещо античовешко.
Като метамодернист, търся различни противоречиви гледни точки, изграждайки картината, събирам пъзела на истината. Във войната човек умира много бързо, докато гладът е бавно умиране. Първо умира самият човек в човека, изстудява се отвътре. Това е много страшно. Самият документален филм е много ценен, бях принудена да го създам заради неприемането на този факт, че е имало чевекоядство.
Едни от най-разтърсващите факти за този период, до които достига Йона, са реалните случаи на човекоядство, които запечатва в документалните интервюта, но предава и с четката си върху платното, като казва, че зад всяка картина стои реален документ. Тукусер използва техниката на напластяването на боята, най-вече това се забелязва в платното "Момче с мъртъв кон". Самите рамки на картините също са символични, те са с бодлива тел от дърво, обковани с пирони. Йона твори различни стилове – например картината "Пешките на трагедията в Украйна", както и "Гарет Джонс" пресъздава като вестникарска статия. В последната серия картини също използвате интересен стил, картините са в рамка на телефонен екран, имайки предвид и препратката, която се прави към днешния контекст, с този триптих Йона отправя послание към това как четем историята днес – през мобилните си телефони.
Мисълта на философа Джордж Сантаяна, че тези, които не могат да си спомнят миналото, са осъдени да го повторят, трябва да звучи като аларма, чиято мощ ще бъде усилена от историческите картини към проекта", казва Йона Тукусер.
Изложбата може да бъде видяна до 27-и ноември в "Квадрат 500".
Чуйте повече от звуковия файл.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg