Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Любомир Далчев. Неспокойният дух

Снимка: @sofiacityartgallery

В Софийската градска художествена галерия тези дни бе представено едно изключително стойностно издание, посветено на 120-годишнината на големия скулптор Любомир Далчев.

Албумът проследява целия творчески път на художника, започнал от София, от страната ни и завършил в САЩ, където умира на достолепната възраст близо 100 години. Изданието, което съдържа близо 300 страници, се нарича "Любомир Далчев. Неспокойният дух", е изключително богато на текстове за артиста, проследяващи неговото  разнообразно, изкуство, както и изключително много репродукции, фотоси и за негови паметници и скулптури из цялата страна, както и снимки от Художествената академия, от общуването на артиста с негови колеги и знаменателни личности от минали години.

Аделина Филева
Сред екипа, създал това уникално издание, са Аделина Филева, Красимир Илиев, Галина Декова, Веселин Праматаров – дизайнер, и още близо 10-ина специалисти, положили усилия за тази памет на нашия именит художник Любомир Далчев. Разделите са няколко – текстове от Аделина Филева – "Неспокойният дух", анализ на творчеството му от Красимир Илиев, Галина Декова, живот в дати, каталог на творбите и избрана библиография. Особено ценни са текстовете от самия Любомир Далчев, защото той е бил и пишещ човек, както и мнения и оценки за неговото изкуство от  световни авторитети като Дьорд Кофан и др. В раздела Каталог на творчески са репродуцирани близо 400 негови произведения.

Аделина Филева, директор на Софийска градска художествена галерия, представи в "Артефир" това знаменателно издание "Любомир Далчев. Неспокойният дух", което е на разположение в самата галерия.


Любомир Далчев е космополитна фигура без аналог в българското изкуство, роден на 27 декември 1902 г. в Солун, преминал през модерната школата на Рим и Париж и завършил живота си в САЩ на 11 юли 2002 г. Творческото му присъствие прехвърля мост между две противоположни и несъвместими ситуации в българското изкуство – преди и след 1944 г. Започва развитието си през 30-те години на ХХ в. като живописец. През 40-те години със скулптурната декорация на Съдебната палата в София се налага като един от най-способните монументалисти. Вмествайки изразния език на реалистичната форма, здравия конструктивен строеж на фигурата и фината вътрешна воля на жеста и мимиката в мащаба на архитектурната композиция, той е предшественик на теорията за синтеза от 70-те години на ХХ в. След 1944 г. създава десетки паметници и е автор на мемориални комплекси (Пловдив, Перущица и др.). Произведения като "Самуиловите воини", "Блудният син",  "Йов", "Маутхаузен" демонстрират умението му да изобрази конфликтите на съвременния човек в драмата на историческите процеси. В своето изкуство на крайно съпреживяване Далчев поставя началото на нова школа в българската скулптура, която процъфтява с първите изяви на неговите ученици (В. Минеков, Г. Малакчиев, Н. Терзиев, И. Нешев, А. Кафеджийски, К. Дамянов и много други).

Художественото му наследство и влиянието върху цяло поколение от творци, забележителното отстояване на творческата дързост и автономност, дават основание модерната българската скулптура в нейния генезис и развитие през ХХ в. да се обобщава като "Векът на Далчев".

Снимки: ФС на СГХГ

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Никола Вандов с първа награда за цялостен принос към българския театър

Никола Вандов е първият носител на наградата за цялостен принос към българския театър на Обществото на независимите театрални критици, което е член на Международната организация на театралните критици. Обществото присъди Годишната си награда на уважавания театровед за неговата неизменна преданост и рицарско служене на българския театър, за..

публикувано на 30.06.24 в 12:15

Белият цвят на камъка в изложбата на Иван Русев

Изложбата на Иван Русев "Бяло" в галерия "Арте"  е част от събитията по повод 70-aта годишнина на автора.  Камерната експозиция включва 11 бели каменни пластики, 20 рисунки във вътрешното пространство и няколко по-големи скулптури в откритото пространство на галерията. Обединяващото е белият цвят на камъка и мощната творческа енергия на автора...

публикувано на 30.06.24 в 08:50

Граф Дренски – безделник по душа

В книгата си "Граф Дренски – безделник по душа" Траян Антов представя коктейл от лични спомени, шеги и закачки, разкази за остров Бали и Виетнам и опити за сериозни разсъждения. На страниците се мяркат негови роднини и Румен Урумов, Елисавета Багряна, Елена Бобевска, Таню Киряков, Пламен Димитров, Дора Габе, Тома Спространов, Весел Цанков, Ники..

публикувано на 29.06.24 в 12:35
Асен Блатечки и Николай Урумов

Николай Урумов поставя "Зимните навици на зайците" в Ловеч

Драматичният театър в Ловеч между две премиери в края на сезона – в "Артефир" разказва директорката на ДТ "Борис Луканов" Биляна Петрова . "Зимните навици на зайците" е пиеса, писана от Станислав Стратиев през 1996 година и поставяна само веднъж. Николай Урумов, в качеството на режисьор и актьор, съживява този сатиричен сюжет  за "България,..

публикувано на 29.06.24 в 11:35
Автопортрет, 1983

За материалното и духовно наследство на Дечко Узунов

Казанлък е град, който освен наследството на траките и аромата на роза дамасцена може да предложи на своите гости едно пътуване в чудния свят на изобразителното изкуство. На 27 юни в Софийската градска художествена галерия се състоя лекция на тема "Дечко Узунов и неговото наследство в Казанлък". В "Артефир" д-р Пламен Петров говори за..

публикувано на 29.06.24 в 08:30