Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Боряна Сечанова:

Отдавна "Арабеск“ не е откривал своя сезон с нещо толкова красиво, толкова значимо

Балет "Арабеск" открива новия сезон с "Триптих"

Балет "Арабеск" открива своя сезон със спектакъла "Триптих“ на сцената на Музикалния театър на 7и октомври. Заглавието обединява три самостоятелни творби на ново поколение хореографи: Ангелина Гаврилова, Филип Миланов и Аршак Галумян (Германия). Те са дръзко владеещи изкуството на танца, чувствителни и бравурно устремени. Изпълнението на "Триптих“ се характеризира с личен, колоритен и уникален език, базиран както на съвременни танцови техники, така и на театрални методи. Спектаклите на тримата хореографи вълнуват по деликатен начин с физическа и емоционална дълбочина. 

Днес "Арабеск" е не просто трупа от световна класа, но и своеобразна школа за изпълнители и хореографи, генератор на идеи, източник на информация за случващото се в света на съвременния танц. 

Повече за "Триптих" разказват с хореографите Ангелина Гаврилова (Infinity), Аршак Галумян (Германия) – (MareCrisium) и артистичният директор на "Арабеск" – Боряна Сечанова:

"Това ще бъде най-актуалната премиера на балет "Арабеск", защото да обединиш трима толкова различни и прекрасни дръзновени млади творци в един спектакъл е и трудно, и лесно. Ние бяхме в локдаун и Ангелина дойде и ми разказа – "Аршак е направил нещо прекрасно, хайде да направим нещо заедно…“ и Филип го подкрепи веднага и това, че спектакъл се роди от желанието им да работят заедно, е много важно послание. Аршак се занимава с женската енергия и се вдъхновява от нея, Ангелина пък от мъжката, тя се стреми тази мъжка енергия да я изнесе от телата на мъжете и да достигнат до всемирно спокойствие, и Филип, който по необичайно интуитивен начин намери своето място между тях, като неговия спектакъл се казва "Част от" и той направи невероятно обобщение на техните и собствените си идеи. Отдавна "Арабеск“ не е откривал своя сезон с нещо толкова красиво, толкова значимо.“

Творбата на Ангелина Гаврилова се казва "Infinity",  вдъхновява се от мъжкото тяло в танца. Работа е повлияна от стиха  на Марий Росен: "Без покой покоя търси! Без край края намира!", споделя Ангелина:

"Отдавна исках от 4 мъжки тела да създам този безкраен стремеж на човешкото същество към покой, всеки мисли, че има в живота си този момент, който е абсолютно съвършен, нирвана. Надявам се публиката да види дали сме намерили този покой, защото мъжкото тяло е изключително енергично."

Това не е първата  работа на Аршак Галумян в България. Първоначалната му работа тук се казва "Свободно разположени мисли" и е създадена специално за закриване на юбилейния 50-и сезон на Балет "Арабеск"Сега представя творбата "Marecrisium", където се вдъхновява от вътрешната сила на жената, разказва Аршак:

"Исках да използвам женската енергия, защото обикновено само красивата страна на жената, което е правилно, но вътре в себе си те имат толкова много сила и е невероятно да видиш как една жена може да контролира тази сила и да я пусне извън себе си. Затова търсих начин да представя тази женска сила чрез танца. Започнах първо с проучвания, първо открих музиката на Карл Дженкинс и пасна перфектно, защото има много магично усещане в тази музика, показва силата, за която говоря, но и я задържа в себе си, както жените правят.“

Идеята на Филип Миланов е заложена в самото заглавие "PART OF...” ("Част от") – част от света, част от деня, част от тях, част от вас, част от нас, част от теб, част от мен...“. Музиката е микс от парчета на Taste like cake и Max Richter. 

Сценографиятаи костюмите за премиерната вечер са на художничката Адрияна НайденоваПремиерата е на 7 октомври на сцената на Музикалния театър.

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – Балет "Арабеск"
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Урок по летене": филм за един куклен спектакъл и силата на приятелството

Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по Луис Сепулведа с режисьор Катя Петрова. Филмът представя работата по двуезичния проект, реализиран от японския театър "ПУК" и Столичния куклен театър. Документалният разказ проследява актьорите,..

публикувано на 18.09.24 в 16:24

Роберт Леви с нова поетична книга

Роберт Леви, поет, има магистърски степени по Българска филология (1995, СУ "Свети Климент Охридски") и по Културна и социална антропология (1998, СУ "Свети Климент Охридски"). През годините е натрупал богат професионален опит – от строителен работник до сценарист на документални филми, и в момента живее във Франкфурт, Германия, където работи като..

публикувано на 18.09.24 в 15:12

"Хай хай, Япония" с литературно турне в България

Най-новата книга на Юлияна Антонова-Мурата е колекция от кратки разкази послания, дошли от далечна Япония. Те са не просто импресии от екзотична земя, която доскоро бе на практика тера инкогнита за всички българи, а деликатни миниатюри от внимателно подредена изложба, която ни разказва за страна, отдалечена не само географски и исторически, а..

публикувано на 18.09.24 в 13:45

Юбилейна изложба на Валентин Дончевски на "Шипка" 6

Известният в съвременното българско изкуство художник Валентин Дончевски представя в галерията на "Шипка" 6 своята мащабна юбилейна изложба, проследяваща творческите му търсения през последните години. Изложбата, озаглавена "Рефлексии", съдържа близо 300 произведения – на хартия и платно и създава един сложен "сублимат от чувства, реакции,..

публикувано на 18.09.24 в 09:32
От спектакъла „Неведение“

Народният театър очаква "Неведение" за 50-и път

Спокоен, мъдър, казва само толкова – колкото иска, осъзнат и приел себе си, обичащ се. Такъв е човекът на 50, такъв е и моноспектакълът, който се играе за 50-и път. Жив, дишащ с публиката си, с енергия, която те превзема и замисля. Тежи си на мястото и е повече тук и сега от всякога. А мястото е Голямата сцена на Народния театър, моноспектакълът –..

публикувано на 17.09.24 в 10:38