Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Галин Стоев, който си поиска театър

Снимка: @ApolloniaFestival

В театъра ти непрекъснато си във взаимоотношения с пълната липса на утилитарен смисъл или с безсилието му да промени света. От друга страна обаче имаш отношения и със съзнанието, че той не може да промени света, но може да промени един човек, а това вече е много голяма стъпка. Режисьорът и директор на Националния театър на Тулуза Галин Стоев постепенно осъзнава тази власт, тази сила, която сцената притежава. Така се запознава и с отговорността за нея.

"В България властта на първо място се свързва със злоупотреба и след това с отговорност. Но това се случва в незрели общества, в които включително и политиците си мислят, че могат да извъртят един алъш-вериш, докато се политици, и с това приключва целият им хоризонт. Това аз намирам за дълбоко трагично. Винаги съм мислел, че политиката – затова и не мога да се занимавам с политика – е за хора много умни, много внимателни, които имат идеали и далечно зададена цел и тя е свързана с добруването на цялото общество, а не на една определена група. Така че да, театърът поне има силата и мощта, властта да говори за тези неща, а пък както се казва в Библията: който чул – чул", каза той в "Артефир".

От шест месеца Галин Стоев се чувства безсилен заради това, което се случва в Украйна. Според него в момента цари дехуманизация, а тя убива творчеството. Спасява го обаче фактът, че може да избяга в репетиции и да говори за тези неща по свой начин.

"Човешкото същeство има суперсила да алхимизира разни неща и мисля, че творчеството е такъв вид алхимизиране на неща, с които не можем да се справим на друг терен. Тогава театърът би трябвало да се опита да превърне този гняв или това безсилие в нещо градивно. Или да изправи човека срещу собствените му страхове, бягства и опити, включително ежедневни – да избягаш от това или да решиш, че то не те засяга. Но днес сме в толкова свързан свят, че не може да не те засяга, т.е. няма къде да избягаш", допълва още Стоев. 

Според него в днешно време не е възможна и т.нар. вътрешна емиграция, измислена от тоталитарния режим, с която някои хора се затварят в пространство, където цензурата не може да се намеси.

"Няма къде да се бяга, това е лошата новина. Добрата е, че след като няма къде да се бяга, трябва да останем и всеки да си свърши работата – кой колкото може", твърди той.

Възможното днес е да се изправим очи в очи с всички отлагани въпроси, смитани под килима. Килимът вече е планина, а какво искаме да оставим след нас като свят е задача с повишена трудност, но не и нерешима.

Как обаче се иска театър не във Франция, а тук – в нашата страна, в която еволюцията бавно настъпва? Какви са отраженията на режисьора и отговорностите на директора? Какво самочувствие е нужно, за да си начело на един небългарски театър? В каква свобода на сцената и извън нея могат да живеят младите таланти?

На всички тези и други въпроси Галин Стоев отговаря в звуковия файл. Точно както направи в рамките на “Аполония” 2022, където разказа каква е "Цената на успеха" в ежегодните срещи на популярни и успели български творци с тяхната публика и където проведе майсторски клас по актьорско майсторство и режисура.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българските автори на Венецианското биенале "Хомо Фабер"

Венецианското биенале за съвременно занаятчийско изкуство "Хомо Фабер" е инициатива на фондацията за творчество и занаятчийство "Микеланджело", базирана в Швейцария, която подпомага съвременните занаятчии по цял свят и насърчава едно по-хуманно, приобщаващо и устойчиво бъдеще. Вече трата година в престижния форум без аналог в света участват..

публикувано на 11.01.25 в 12:05

Тридесет и три години специалност "Метал" в НХА

Тридесет и три години отбелязва специалност "Метал" в НХА с едноименна изложба в галерия "Академия". Това е  завършващ етап на едноименен двугодишен проект, осъществен в рамките на Конкурса за финансиране на проекти за присъщата научна и художественотворческа дейност на Националната художествена академия.  В рамките на проекта бяха проведени..

публикувано на 11.01.25 в 08:20
Ралука Над

Румънската писателка Ралука Над за антропологията и писането

"Литература в движение. Чужбина през очите на една писателка антрополог." Така беше озаглавена срещата с румънската писателка Ралука Над на събитията, които организира Румънското министерство на културата на Софийския международен панаир на книгата през декември 2024. Родената в Клуж-Напока антроположка и писателка е една от най-интересните румънски..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
проф. Иван Газдов

Добрата вибрация

На Ивановден столичната галерия "Арте" се оказа тясна, защото имаше толкова много гости, с които художникът проф. Иван Газдов беше решил да сподели своя имен ден с една изложба.  Изложбата се казва "Добра вибрация" и включва графики и скулптура. За първи път Иван Газдов, който работи основно в областта на графиката, плаката, илюстрацията карикатурата, и..

публикувано на 10.01.25 в 14:57

Предпремиерна среща с младата румънска поезия в антология

Предстои издаването на "Антология на съвременната румънска поезия" у нас. Подготвя се от преводачката Лора Ненковска и издател Георги Гаврилов. Съставител на сборника е румънският поет Клаудиу Комартин, който вече е добре познат у нас – бил е на фестивала "София: Поетики", представял е списанието "Поезис Интернационал", на което е главен..

публикувано на 10.01.25 в 12:45