Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лъчезар Томов: Пропуснатите ползи не се усещат, само загубите

Плановата икономика фалира, плановото образование също

Снимка: Rawpixel

Какво липсва на преподаването по математика в училище, което сякаш внушава, че тя служи единствено за взимане на изпити.

Потърсихме мнението на Лъчезар Томов, в деня на изпита по математика на седмокласниците и седмица след ниските резултати на учениците в 4 клас на Националното външно оценяване.

Какво мерят и проверяват изпитите и какво казват за системата, която ги изготвя?

"Въпросът е как бъдат въведени децата, казва Томов. – Това, което прави нашата система, е, че до 4 клас изобщо не им показва математика, тя им показва сметки, а в гимназията най-интересната част от математиката остава скрита и невидима за тях.

У нас се преподава така, както се е преподавало в древен Вавилон и Египет – учат ги на неща, които всеки компютър прави с лекота, а на нас всъщност ни трябват мислещи хора.

Св. Константин Кирил е получил титлата "философ", защото е овладял седемте изкуства – тривиума (граматика, логика и реторика) и квадривиума (аритметика, астрономия, музика, геометрия). Вие можете да видите математическите елементи в глаголицата, които, разбира се, са свързани със Светата троица и Светия дух, това са елементите, които той е вложил в азбуката. Направил е система. Едно дете, което се интересува от история, може да учи математика, търсейки кодове в глаголицата.“

Как трябва да се подготвят учителите по математика?

"За да се подготвят добре учителите, трябва да се промени системата. Нещата, които имат нужда от реформи, а не получават реформи, стигат до революции. А революцията означава пълно връщане до началото и минаване през крах, което е много по-скъпо, отколкото да се реформира. Затова колкото и да е странно реформите обикновено идват от консервативните хора.

А като говорим за история, ако прочетете записките на Макгахан, ще останете с впечатление, че под турско сме имали много по-добри училища, отколкото по времето на цар Борис ІІІ. При него е имало същата система като сега – формална, ниски заплати, предимно жени учителки, на които се е казвало какво, колко и как да бъде преподавано. Реално никога не сме имали реформи. Ние сме имали най-добрите училища и учители по времето преди Освобождението – този извод можем да направим, четейки Макгахан.

Да, имали сме силна Академия, университетът е бил на високо ниво, но това не се отнася за училището, там никога не сме имали високи резултати.

На фокус трябва да са учителите, а не покриването на формални критерии. Да, ще има големи вариации, но не тези, от които се плашат хората, че училищата в София ще процъфтяват, а тези в малките градове – не. Да, ще има различни варианти на учене.

Не е казано, че всички училища трябва да учат една и съща математика, просто всички трябва да я учат еднакво добре.

В училище по дизайн и архитектура, може да наблягат на геометрията, други върху числени методи, защото ще стават програмисти, тези, които ще отидат във финансите – върху вероятности и т.н. Ако един човек знае как да работи добре в една част на математиката, той няма проблем да изучи и останалите.

Как да не фалирате на борсата? Как да си намерите гадже? – на подобни въпроси може да отговори математиката.

Ключов е учителят, а именно него формалната система неутрализира."

Изслушайте разговора с Лъчезар Томов и ще научите и за приликите на CEO популациите със затворниците от "Сант Куентин" и ще си отговорите на въпроса защо толкова често на върха се оказват психопати.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Църква и власт – имперски практики

"Третият Рим и Църквата" е тема и на новия том в изследването на българския монах Калистрат Зогграфски от Атон. Заедно с Митко Новков, публицист и културолог, и с Иван Йовчев, главен асистент от Богословския факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Говорим за Църквата като проекция на Божия промисъл на Земята, но и за институционалните ѝ падения и..

публикувано на 01.11.24 в 09:26
Светлана Нанчева и Юрий Анджекарски

Технологии на доброто или как добрите каузи да станат добри практики

Сдружение "Професионален форум за образованието" започна нов проект, насочен най-вече към младите, желаещи да отделят време и енергия за общественополезни цели. Първото събитие по проекта беше форум на 24 октомври с участието на ученици и студенти от София, както и организации, занимаващи се с различни социални каузи и доброволчество, които..

публикувано на 31.10.24 в 09:00
Наталия Ромалийска

Таврийската българка Наталия Ромалийска: Виждам си бъдещето тук

Наталия гостува в предаването "За думите" на 29 октомври – Ден на бесарабските българи. Държи в името на празника да се споменават и българите от Таврия (българските преселници от Бесарабия, царска Русия, които след 1856 г. попадат в пределите на Княжество Молдова и след няколко години, принудени от лошото отношение на молдовската власт и подмамени..

публикувано на 30.10.24 в 16:37

Бисерка Йовчева: Медиите да не отразяват моя успех – той не е важен, а успехът на децата!

Каквито и думи да цитирам от разговора ни с д-р Бисерка Йовчева – все ще са подходящи за заглавие. За тези, на които името е познато, но не се сещат откъде, ще напомня. Тя стана известна като "жената, която пусна влака", след като се обади на премиера Дянков, че стотина ученици от Шумен и Търговище мръзнат мокри и гладни на Централната софийска гара...

публикувано на 30.10.24 в 14:30
Д-р Валери Цеков

От иновациите в медицината до изкуствения интелект

Необятна територия за размисъл и коментар, в която предоставихме домакинството на д-р Валери Цеков. На разбираем език поставихме на обсъждане с нашия гост основни сюжети: науката и практиката в помощ на лекарите, новите технологии, иновациите в хирургията, ортопедията и образната диагностика. В последните години нашата медицинска общност по никакъв..

публикувано на 29.10.24 в 17:10