Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Концертмайсторът Албена Данаилова

Класическата музика дава усещане за вечност

Албена Данаилова Виенска филхармония

Можете да я видите на първия пулт на Виенските филхармоници. Наричат я “първа дама” на тази консервативна институция. Тя е първата жена концертмайстор, записала името си в близо 180-годишната история на Виенската филхармония. Родена е в София, в семейство на музиканти. Учи цигулка при Нели Желева – в НМУ "Любомир Пипков“, и при проф. Дора Иванова – в НМА "Панчо Владигеров“. Професор по цигулка във Виенския държавен университет. Има успешна кариера на солист и камерен музикант. Била е първи цигулар в Баварския държавен оркестър, където по-късно става концертмайстор. Един сезон  свири и в Лондонския филхармоничен оркестър. Водач е на „Ensemble Wien“. Редовно концертира в България, Германия, Израел и САЩ. Има записи  за немското радио „Kultur“, Северогерманското радио и Българското национално радио.

В ролята на Главен герой в "Нашият ден“ влиза Албена Данаилова. Днес (10 юни) от 19.00 часа в зала "България" – заедно със Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Марк Кадин, тя ще изпълни Втория концерт на Бела Барток. Това е едно от най-сложните произведения от цигулковия репертоар и сериозно предизвикателство за всеки солист и оркестър. Темите му напомнят темпераментни унгарско-цигански импровизации. Във втората част на концерта в зала "България" ще прозвучат "Blumine" от Густав Малер и "Увертюра, скерцо и финал" от Роберт Шуман.

Изтъкнатата българска цигуларка споделя, че: "Това е неговият последен инструментален концерт, който композира, преди да емигрира в Щатите в предвоенно време. Имах голямо желание да го науча и да го изсвиря. Това го прави много интересен, защото може би съм изсвирила толкова много музика, мога да чуя много повече от многопластовостта на концерта, който наистина е композиран фантастично. Може да се изпълни по 101 различни начина. Репетициите са страшно концентрирани, защото и за оркестъра това е като за първи път. Може би има някои колеги, които са го свирили с Георги Балев, но оттогава не е свирен“.

Война през погледа на виртуозната цигуларка 
Изтъкнатата българска музикантка коментира отражението в музикалния свят на войната в Украйна"Никога не бих повярвала преди, че е възможно да се повтори такава война в Европа. Ние всички сме израснали с войни, които не се случват в Европа, защото Европа го е преживяла. Сега животът ни доказа точно обратното. Нищо не е помъдряло нито в източна, нито в западна посока", казва Албена Данаилова.

Как се промени музикалната сцена след пандемията?
Концентрация и упоритост са необходими за успеха на един музикант, не само свиренето. Нужно е също и желание да се изпипат всички детайли и компоненти. След две дълги години на рестрикции в Германия и Австрия публиката се завръща, защото има нужда да се върне към онази стара нормалност.
Ето какво твърди Албена Данаилова: "Осъзнах какво мога да загубя, без да мога да контролирам тази ситуация. И винаги когато ми стане трудно, си казвам – да, обаче: "Искаш ли да се върнем в онова? Това е един отрязък, който липсва в моя живот". И допълва, че "в бъдеще се усеща тенденцията, че това няма да е така преливащо и заливащо, защото цените на билети скочиха драстично. Не заради пандемията, а заради огромната криза, която настъпва. Ние ще видим последствията вероятно през следващата година. Пълни зали няма да има не заради пандемията".

Виенската филхармония отвътре
"Познаваме се много добре, въпреки, че не говорим толкова много. Прекалено често сме заедно. И, ако музиката е като вид групова терапия,  това доста често помага, заставайки  вечер там, загасвайки лампите с някой добър музикант пред нас. В повечето случаи, което ни прави  пътешественици  във времето", споделя Албена Данаилова.

Посланието
Изтъкнатата българска музикантка с типичната си скромност пожела всички да са здрави, здраво стъпили на земята, без никакви други големи очаквания.

Традиция е музикантите да споделят помежду си на какъв инструмент свирят техните колеги. 

За любопитните – Албена Данаилова свири на майсторска цигулка, предоставена ѝ от Австрийската национална банка.

Цялото интервю с Албена Данаилова можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05