"Чумни нощи" е роман, написан с епичен размах. Нобеловият лауреат, писателят Орхан Памук винаги е различен във всяко свое заглавие – със стилистика, с атмосфера, със сюжет. Той е автор, който след получаването на Нобелова награда започва да пише още по-добре. Не се изчерпва, не спира и продължава да поднася нови и изненадващи с идеите си произведения.
При един повърхностен анализ първото, което привлича вниманието в "Чумни нощи", е чумната епидемия, връхлетяла един въображаем остров. Но не е само това.
Романът е историческо-криминален – Орхан Памук поглежда през фокуса на историята към човека и обществото. Може да се нарече исторически – доколкото се развива в началото на ХХ век, фантазен – доколкото действието е на измислен остров, напълно убедително моделиран, и то осезаемо реално. По отношение на изненадващите обрати – много автори на криминални романи могат само да завиждат на тези, с които изобилства сюжетът. Относно епидемията – Памук пише отдавна тази книга и в това отношение може да му бъде вменено и визионерство. Другото интересно е, че в този роман Памук говори с гласа на жена.
Самият Орхан Памук казва в едно интервю, че "Чумни нощи" е неговият най-политически роман след "Сняг". Писателят прави напречен разрез на всевъзможни видове управление на обществото по начин, който надхвърля елементарната публицистика. А когато отгоре се насложи великолепното писане на един талантлив романист като Орхан Памук, тогава имаме неповторима литература, написана с мекота, доброта и искреност.
Най-важното е, че "Чумни нощи" носи подчертана индивидуалност и като всяка книга на Орхан Памук крие много дълбочини.
Повече разказва в "Артефир" издателката Боряна Джанабетска.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg