Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли среда за изящното изкуство в България

Мартин Джачков
Снимка: Таня Димова

"Изящното изкуство трябва да излезе извън периферията на българската култура и най-вече извън периферията на приоритетите на Министерството на културата", смята портетистът Мартин Джачков, чиито творби стоят редом до тези на Салвадор Дали.

В "Какво се случва" майсторът и иноватор в колажа, който от години живее и работи в Париж, постави началото на дебата за българското изящно изкуство. Дебат, който от години липсва у нас.

Според него Министерството на културата, а до някаква степен дори и галеристкият бранш, няма нужната визия за създаването на условия за развитие на този сектор. Нивото, на което се намира изящното изкуство в България, е много по-ниско спрямо другите изкуства – като операта и театъра например.

Масово галеристите у нас дават под наем помещения, без да имат клиенти и се получава така, че артистите плащат, за да експонират творбите си, коментира още Джачков. Той е на мнение, че художниците, скулпторите и всички визуални артисти у нас в повечето случаи работят, без да достигат до нужния резултат. Галериите, твърди портретистът, не са достатъчно активни по отношение на търсенето и промотирането на съвременните български художници и автори.

Най-силно осезаема обаче е липсата на инициативи от страна на Министерството на културата. В повечето европейски държави този сектор е силно лукративен, съществуват и големи артсалони – като Фиак в Париж, Брафа в Лондон, Барселона Арт Феър в Испания и други. В България не само че не се създава такава среда, която да поощрява художествените и търговски срещи между галеристи, колекционери, куратори, директори на музеи и личности от света на международното съвременно изкуство, а също така и срещи с обикновени посетители, които нямат намерение да инвестират и закупуват творби, но пък искат да разберат по-добре същността на това изкуство и да се запознаят с новите лица в него; среда, която да се превърне в специализирано място, където регулярно да се показва най-доброто от света на изящното изкуството и където да се развива този бизнес; но и не се усвоява наличното, а именно инфраструктури като градските галерии, които откриваме в почти всеки голям град у нас.

Мартин Джачков смята, че държавата е тази, която трябва да играе ролята на организатор на инициативи като артистичните салони и на медиатор между частния сектор, артистите, изкуствоведите и организациите. Държавата е отговорна и за промяната в Закона за меценатството, която трябва да настъпи.

"Меценатството е изключително важно и този закон, който съществува от 2015 година, е всъщност една имитация на закон. Той е безсмислено административно регулиране на лица и фирми, които извършват меценатска дейност. А смисълът на съществуването на този закон би трябвало да бъде в това да се поощри меценатството, т.е. да има активно привличане на меценати в културната дейност", заяви в "Какво се случва" Мартин Джачков.

Той открои и още една липса в сектора – преса, посветена на изящното изкуство, която да задава тона на най-новото и модерното в тази сфера.

Повече по темата, както и подробности за проекта, по който работи Мартин Джачков, и предстоящите му изложби в Пловдив чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фестивалът София Ъндърграунд поставя ъндърграунда под въпрос

На 23 април под надслов "Това е толкова ъндърграунд" се открива фестивалът за пърформънс изкуство "София ъндърграунд". Събитията в програмата му продължават до 27-и, неделя. Тази година фестивалът задава въпроса може ли ъндърграундът да остане под земята и каква е ролята му в съвременния артистичен свят. Доколко социалните медии, навикът на..

публикувано на 21.04.25 в 16:38

"Бременските музиканти" свирят в театър "Възраждане"

Последното заглавие в репертоара на театър "Възраждане" е приказката "Бременските музиканти" по братя Грим. В тази адаптация на класическия текст акцентът е въздействието на музиката върху децата, това обясни и режисьорът Христо Ботев Станчев. Точно както повелява историята той вплита в едно приключение група животни – магаре, куче, котка и..

публикувано на 21.04.25 в 15:28
Марк Твен

Отбелязваме 115 години от смъртта на Марк Твен с архивен откъс от постановката "Принцът и просякът"

На 21 април се навършват 115 години от смъртта на Марк Твен – един от най-значимите американски писатели. Марк Твен е роден през 1835 аристократична и многолюдна фамилия, заселила се първо в щата Вирджиния, а после край река Мисисиспи. Писателят има вълнуващо и изпъленено с емоции и приключения детство, което после го вдъхновява за написването..

публикувано на 21.04.25 в 10:56

Потапяне в традицията с майсторката на шевици Ани Йовева

В "Нашият ден" се срещаме с Ани Йовева – дизайнер на шевици. Тя е родена в Самоков, рисува от най-ранна детска възраст, а учителката ѝ в гимназията я насочва към традиционната българска бродерия. Йовева е отдадена на занаята – държи на мотивите, цветовете и бодовете. Случвало се е да работи върху една носия в продължение на 5 години.  Разказва,..

публикувано на 21.04.25 в 10:30
Олег Ковачев

Възкресение на подвига

В навечерието на Великден "Трамвай по желание" прави своята публика съпричастна на две кино възкресения. Режисьорът Олег Ковачев представя своите най-нови документални ленти, посветени на две от най-емблематичните за България личности от 20 век – Георги Астарухов и Димитър Списаревски. В който и клуб на футболния клуб "Левски" да влезете,..

публикувано на 20.04.25 в 10:29