Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Наследникът" – първата българска музикална черна комедия

Снимка: личен архив

"Наследникът" – така се нарича първата българска музикална черна комедия. Неин автор и режисьор е Станислава Ризова-Съни.

Родена е в Кюстендил, завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – специалност драматургия, а след това и музикално-сценична режисура в НМА "Панчо Владигеров". Съни от години се занимава с театър, дигитална графика и писане на различни текстове – драматургия, анализи, критика за сценични произведения, реализирала е като режисьор различни продукции. Има 6 авторски постановки – първите три са адаптации на приказки, а следващите са в стила на комедията с абсурдистки елементи. 

"Наследникът" с оригиналната музика на Емелина Горчева - Димова е нейният дипломен спектакъл. Минчо Карапетков е милионер на смъртния си одър. Цялото му семейство тръпне в очакване кой ще наследи богатството, когато се появява незаконороденият му син – Винету. С неговото пристигане в къщата настъпва хаос и се оказва, че не всичко е каквото изглежда. Хореограф е Радослав Радев, сценограф – Георги Славков, работа с кукли – Миглена Методиева. В спектакъла участват Мартин Димитриевски, Елеонора Джоджоска, Антонио Дачовски, Аида Пипоян, Кристиян Арабов, Иван Александров/Прохор Гребен, Никола Попов/Калоян Ченов, Свилен Денчев, Димитър Иванов и др.

Премиерата е на 30 май от 19 ч. в Театър "Сълза и смях".

Преди премиерата в предаването "Артефир" гостуват авторката и режисьор Станислава Ризова-Съни, певецът Никола Попов, включва се и композиторката – Емелина Горчева - Димова.

Емелина Горчева - Димова споделя, че е страхотно удоволствие да работи със Станислава Ризова-Съни: "Тя е вечно търсеща, творяща, дейна. Съни ми показа либретото, което ме грабна на мига – написано е изобретателно и те препраща в различни кътчета на света. Това ми даде поле да развихря своята фантазия. Имаше всички предпоставки да стане една театрално-музикална черна комедия. Музиката следва донякъде каноните на музикално-сценичните жанрове, но не изцяло. От една страна, притежава сериозността на класическата форма, а от друга – този лек мюзикълов привкус, съдържащ също фин хумор. Оказа се, че да пишеш в този жанр е много трудно, защото трябва да застанеш максимално дистанцирано от забавното и от смешното, а трябва да се подберат такива изразни средства, които да вплитат в себе си цялата сериозност и същевременно да носят онази саркастична нотка."

Станислава Ризова-Съни: "Обожавам да работя с певци. Погрешно за мен е схващането, че те са само певци – те са артисти в пълния смисъл на думата. За първи път ми се случва да работя в такъв мащаб с пеещи хора и се вслушвам в техните съвети. Никола е моя пътеводна звезда!"

Според Никола Попов "музикалната черна комедия е един жанр, който събира изключително интензивна драматична игра и пеене. Не е точно мюзикъл, защото драматичната част е много засилена. Музикална и черна, и комедия – това е всичко! Това е може би мечтата на изпълнителите и на режисьорите за бъдещето – да се създават жанрове, които включват много компоненти". Той се похвали с невероятната атмосфера на работа – "Станислава прави един актьорски майсторски клас, който не само обогатява, но и установява и развива у певците едни стабилни първоначални актьорски качества. Те започват да стават все по-добри актьори с всяка следваща репетиция."

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – личен архив на Станислава Ризова-Съни 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Андрей Янев (вляво) и Емил Янев

Докосване до пеперудите на Рос

В епизод 586 "Трамвай по желание" представя на своята публика прочутия в САЩ и по света български художник Рос Росин. Конкретен повод за вниманието към известния българин е новият документален филм на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча "Butterflies on Everest" ("Пеперуди на Еверест"), който се фокусира върху последното артистично..

публикувано на 12.04.25 в 13:15

Лекциите на Иван Шишманов от 20-те години във Фрайбург са призив за мир

Книгата "Славянски свят. Фрайбургски лекции 1923/1924 г." с лекции на Иван Шишманов (1862-1928) излезе скоро на български език, след като в Германия се появи на немски през 2023 година.  Съставители на тома са Елизабет Шоре и Румяна Конева. Те дешифрират и възпроизвеждат четените от Шишманов лекции на немски език във Фрайбургския университет..

публикувано на 12.04.25 в 12:12

Творчеството като неуморно бачкане през очите на колектив от артисти

"Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство" е изложба, която разглежда неуморната отдаденост, постоянство и усилия, които определят както труда, така и творчеството. Продуцент е Рада Дечева, а куратор Алесандро Винчентели. В контекста на несигурни и алтернативни форми на работа бачкането въплъщава спектър от труд,..

публикувано на 12.04.25 в 11:59

Роман за победените герои и раните на историята

Оценена високо както в Испания, така и извън нея, "Войници от Саламин" е книга за историческата памет , за победените герои, забравени в дълбините на историята, за прозрението, че Гражданската война, нещо толкова далечно за днешното поколение, колкото е битката при Саламин, не е минало, а едно от измеренията на настоящето, за отговорността към..

публикувано на 12.04.25 в 11:49

Изкуство на/за границата

На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на..

публикувано на 11.04.25 в 17:47