Тези, които помнят композитора Александър Райчев в цветущите му, силни години, са все още немалко. Неговата фигура, подобно на музиката му, е ярка, пламтяща, открояваща се и това, че е роден лидер, беше ясно на колегите – и по-млади и по-стари.
Тази лидерска позиция сред българските музикални творци Райчев бе получил по две линии – на безспорния си композиторски талант и музикален професионализъм, и на вярното служене на идеологическата платформа по времето на социализма у нас. Заради последното името му остава под многобройни статии, доклади, отчети, обещания, които творческата интелигенция трябваше да засвидетелства пред всякакви конгреси, призиви за ролята на изкуството в живота на народа и в пълна подкрепа на идеологическата борба и още такива все по-непонятни фразеологии към днешно време.
На 10 ноември 1989 г. Александър Райчев е начело на Съюза на българските композитори с третия си мандат като негов председател. Неговият жизнен път, започнал на 11 април 1922 г. и завършил в 2003 г., му предлага предизвикателството да израсне и да се формира в една държавна система, след 1944 г. да търси професионално развитие и реализация в съвсем друга и на върха на своето признание като композитор и професор по хармония и композиция в Музикалната академия, да преживее краха на идеологическата машина, която така или иначе е подкрепял и от която е получил немалко в своя професионален път. И естествено в неговото творчество да се намират творби, сред тях песни, кантати и оратории, създадени върху текстове, възхваляващи и пропагандиращи светлия социалистически рай, което не пречи да се почувства щедрият му музикален дар.
Александър Райчев е автор на 6 симфонии, два балета, сценична музика и прелестни творби за деца – песни и клавирни пиеси. Талантът му в симфоничния жанр, който той приема като аналог на романа в литературата, е оставил своята значителна диря не само в неговото творческо наследство, но и в развитието му в българската музика. А първоначалното влизане в музикалната сфера в детските години с първите музикални възприятия и трепети, започнали в протестанската църква в родния Лом, след дълъг и стремителен път, намират своето умиротворение в завръщането към началото с една Литургия по Йоан Златоуст, която Александър Райчев пише в началото на 90-те години, една от последните му големи композиции, заедно с Шестата симфония.
Изпълнения на негови произведения можете да слушате на 26 април от 19.30 часа по програма "Христо Ботев".
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg