Този уикенд започват честванията на 10-годишнината от създаването на 24-часовия стрийм канал "Пънк Джаз", музикалното продължение на "Аларма" на страницата на Радио Бинар, които ще продължат през цялата 2022 г. Каналът зазвуча целодневно в интернет пространството на БНР непосредствено след "Дуенде" и несъществуващите вече "Инди" и "Чилаут" – някъде през втората половина на 2012 г. Ролята му тогава, а и сега, беше да даде глас на всичката онази "странна и прекрасна музика", която не би намерила място в ефира на комерсиалните радиостанции, но която в голяма степен отговаря на търсенията, интересите и потребностите на една по-широка палитра от ценители на изкуството музика (онова, което често съвсем не се припокрива с индустрията музика).
Тук вече десетилетие слушателите на общественото радио имат улеснен достъп до нови и често нелеки форми в джаза и съвременната импровизирана музика, доста различни от класическия джаз и мейнстрийма. Както и до актуалната пънк-фолк-блус-джаз-соул-ембиънт-нойз-електро-рокендрол сцена на близки и далечни страни, които не са част от западната индустрия (ЮАР, Япония, Монголия, Индонезия, Мали, Нова Зеландия, Етиопия, Перу, Мианмар, Ливан и пр.), без това да е в ущърб на представянето на творчеството на хилядите независими артисти от по-познатите ни Европа и Северна Америка. Има и класика, разбира се – къде без Майлс Дейвис, Колтрейн, Сън Ра, Алберт Айлер, Орнет Колман, Dead Kennedys, Иги Поп, Франк Запа, Ramones, Kraftwerk, Джон Зорн, Сид Барет, Gang Of Four, Фела Кути, The Fall, Мингъс, Чарли Патън или Майк Патън?
А ако се върнем в нови и най-нови времена, специален акцент са и съвременните групи, музиканти, автори от България и Балканите.
В ХХI век музиката (и най-новата, но и по-старата) повече от всякога в човешката история е невъзможно да бъде разглеждана като изолирано жанрово явление или просто продукт на тази или онази развлекателна индустрия, защото А) тя е част, много често ключова, от процесите и явленията в обществото и Б) морето от информация за добро или лошо поставя съвременния човек в ситуация да вижда нещата в много по-сложна система от взаимовръзки спрямо човека от "златните години" на рокендрола или двойника му от "златните години" на Съветския съюз.
Та, този уикенд (16-17 април) "Пънк Джаз" каналът на Бинар е домакин на 48-часова селекция от концертни записи от богатата история на "Аларма Пънк Джаз" – от Първо и Второ студио на БНР, както и от знакови места в столицата и страната, някои от които отдавна вече не съществуват. Сред скъпите гости на "Аларма Пънк Джаз" през годините, записи от чиито концерти ще чуете през уикенда, са The Necks (Австралия), Lafidki (Камбоджа/Франция), Eyebrow (Великобритания), Oldseed (Канада), Хюго Рейс (Австралия), Рамбо Амадеус (Сърбия/Черна гора), Brujaci (Хърватия), Jerusalem In My Heart (Ливан/Канада), Eyot (Сърбия), Йошио Мачида (Япония), Reverend Beat-Man (Швейцария), Дилейни Дейвидсън (Нова Зеландия), Oresund Space Collective (Дания/Швеция/САЩ), Кинг Аишоба & Аюуне Суле (Гана), Zea (Нидерландия), Проект "Жлуст" (Македония), Франц Николай (САЩ), както и български независими артисти като "Котки под коли", "Две купета", Zev Died Orchestra, Мартин Луканов & Mytrip, "Лоши петли", Fly We To The Moon, Kayno Yesno Slonce и др. Ще има и записи от най-младата концертна инициатива с участието на "Аларма" – серията импровизирани концерти "Ден Авангард" в галерия "Лампион", възникнали по време на пандемията по идея на контрабасиста Васил Хаджигрудев.
Уикендът ще завърши чак в понеделник вечер (18 април, от 20.00 ч.) в арт-пространството "Ателието", за където "Пънк Джаз" каналът отправя покана за среща на живо със своите слушатели. Двама от присъстващите ще спечелят двойни покани за следващия концерт на "Аларма Пънк Джаз" с участието на северномакедонските авангардисти Sethstat и Димитър Горчаков (на 20 април, сряда, от 20.00 ч.).
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg