Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

120 години от рождението на Уилям Уолтън

Снимка: npg.org.uk

На 29 март 2022 г. се навършват 120 години от рождението на един от ярките представители не само на английската, но и на европейската музика на отминалия XX век. Това е английският композитор и диригент Уилям Уолтън (29 март 1902 - 8 март 1983).

Роден в семейство на музиканти, подобно и на други свои именити предшественици и съвременници, Уолтън започва да се занимава с музика от ранна детска възраст. Изучава пиано и цигулка, но основното му обучение в музиката се осъществява като певец в хора на баща му – учител по музика и органист, а сериозните му композиционни опити започват, когато е на 16 годишна възраст.

Своите наблюдения за тези ранни години във формирането на житейския и творчески мироглед на Уилям Уолтън споделя Стефания Янкова: водач на виоловата група в Симфоничния оркестър на Националното радио, преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и докторант в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София.


Интересът към синтеза между изкуствата, който представителите на фамилия Ситуел инспирират у Уилям Уолтън намира отражение не само в музикално-сценичните му опуси, каквито са оперните му творби, но и в придобиващата все по-голяма популярност по онова време музика за радиодраматизации и особено филмова музика. И макар че творчеството на Уолтън не е голямо по обем, той създава забележителни композиции в почти всички познати класически жанрове. Започнал своя път в композиторското поприще под влиянието на Нововиенската школа, скоро Уолтън формира музикалния си език като съчетание между късноромантичната стилистика и неокласицизма на XX век. Това е изразено особено ясно в инструменталните му концерти и най-вече в трите му концерта за струнни инструменти: за виола, цигулка и виолончело, написани съответно през 1929, 1938 и 1956 г.

За историята на създаване на концерта за виола, неговата музика, както и за паралелите между него и възникналия десетилетие по-късно концерт за цигулка Стефания Янкова споделя:

Стефания ЯнковаВъпреки че пише в различни музикални жанрове, стилът на Уилям Уолтън се отличава с мащабност на музикалната мисъл и изразност, както във връзка с изпълнителските състави, така и по отношение големината и структурата на формата. И това негово предпочитание се откроява не само в инструменталните концерти и кантатно-ораториалните опуси, но и в чисто симфоничния жанр и камерната музика.

В изданието на предаването „Студио Музика” на 29 март, вторник, от 19.30 часа, посветено на музиката и личността на Уилям Уолтън, наред с разговора със Стефания Янкова, слушателите имат възможност да чуят и избрани фрагменти от най-известните творби на английския майстор в сферата на вокалната, инструменталната (симфонична и камерна), филмовата и кантатно-ораториалната музика, както и любопитни факти от историята на създаване на конкретните творби.

Снимки: Wikimedia, npg.org.uk, архив на Стефания Янкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18