Недко Солаков е нарисувал серия от 10 картини в един и същ формат през лятото и есента на 2021 г. За тях той избира класическия (стандартизиран през XIX в. във Франция за фигурална живопис) размер от 130х162 см. Едва завършил серията, си дава сметка, че изборът на точно този размер в неговото творчество съвсем не е случаен. Солаков работи с т.нар. „френски формати“ още като студент през 70-те години на ХХ в.
Най-новата серия от 10 живописни платна, подредени в последователността на тяхното създаване, са представени в залата на галерия „Credo Bonum“, съпътствани от една „+“ картина. Това е мистичен пейзаж, създаден през 1987 г., първият от близо 50 картини в този формат, нарисувани от тогава досега.
От галерия „Credo Bonum“ определят Недко Солаков като брилянтен разказвач на истории. "В тези картини той едновременно рисува и разказва с текстове директно върху платната в характерния за него маниер. Сред интензивните живописни петна, потапящи платното ту в горещия гейзер на лятната жега, ту в абстрактна черна бездна или в разтворило се синьо небе, живеят със своите тревоги и радости малки човечета."
Разказани са историите за „освидетелствания малоумник“, за „мъжа, който иска да промени коренно живота си, като се върне в утробата на майка си“, за „лъжата, помолена точно този ден да не лъже“, за „грешниците, чувстващи се добре в ада“ и много други. На една от картините художникът изобразява себе си, а текстът под него гласи: „Адаптиране към околния свят, първо към неговата нежива част“.
Откриване: 3 февруари, четвъртък, 18:00 – 20:00 ч.
Изложбата може да бъде видяна до 5 март 2022 в столичната галерия "Credo Bonum"
Чуйте Недко Солаков.
От началото на 90-те Недко Солаков (роден 1957 г. в Червен бряг, България; живее в София) участва в изложби в Европа и САЩ. Негови работи са показвани на Aperto’93 (Биенале във Венеция); на 48-мо, 49-то, 50-то и 52-то Биенале във Венеция; на 3-то, 4-то и 9-то Биенале в Истанбул; Сао Паоло’94; на Манифеста 1, Ротердам; на 2-то и 4-то Биенале в Гуангджу; на 5-то Биенале в Лион; на Sonsbeek 9 в Арнхем; на 4-то и 5-то Биенале в Цетине; на 1-то Биенале в Лудж; на 7-то Биенале в Шарджа, Обединени арабски емирства; на 3-то Биенале в Тирана; на 2-то Биенале в Севиля; на 2-то Биенале в Москва; на Документа 12; на 16-то Биенале в Сидни; на Prospect 1, Биенале в Ню Орлиънс и на Биеналето в Сингапур, 2011; на Документа 13; Триеналето в Катманду и 1-то Международно биенале за съвременно изкуство в Рига.
През последните години авторът има самостоятелни изложби в Museu do Chiado Лисабон; Stichting De Appel, Амстердам; CCA Kitakyushu, Япония; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Мадрид; The Israel Museum, Йерусалим; Centre d’Art Santa Monica, Барселона; Kunsthaus, Цюрих; Castello di Rivoli, Риволи; Градска художествена галерия, София, Galleria Borghese, Рим, Salzburger Kunstverein, Залцбург; BOZAR, Брюксел; Институт за съвременно изкуство – София, La Panacee, Монпелие и Mudam Люксембург, Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean. През 2003-2005 самостоятелната му изложба “A 12 1/3 (and even more) Year Survey” бе представена в Casino Luxembourg, Rooseum, Малмьо и О.К Centrum, Линц, а през 2008-2009 изложбата му „Emotions” бе показана в Kunstmuseum Бон, Kunstmuseum St. Gallen и в Institut Mathildenhoehe, Дармщат.
През 2011-2012 неговата най-голяма досега ретроспектива “All in Order, with Exceptions” е представена в Ikon Gallery, Бирмингам; Fondazione Galleria Civica, Тренто (“All in (My) Order, with Exceptions”); S.M.A.K., Гент и Fundação de Serralves, Порто. Негови работи притежават над 50 международни музейни и публични частни колекции, сред които тези на MoMA, Ню Йорк, Tate Modern, Лондон и Centre Pompidou, Париж.
Снимки – Галерия Credo Bonum и Димитър Солаков
Каква е действителността на преводачите в България – усилията, творчеството и времето им за работа? Какви са условията, в които работят? Заедно със: Елка Виденова , Стефан Русинов и Владимир Полеганов . Разговорът ни започва с цитат от статията "Преводачи извън сенките" на Стефан Русинов и Владимир Молев: "Приносът на преводите към българската..
Мост между изкуството и природата търсят създателите на изложбата Simbiosis, която може да се види на последния етаж на Националния природонаучен музей в София. Студенти от специалност "Моден дизайн" на Националната художествена академия и Биологическия факултет на Софийския университет, обединяват усилията си и отправят послание за устойчива мода с..
Потопената в своите мисли икономка Алие прекарва дните си между хотелските стаи, намирайки разтуха в живота на гостите. Алие е почитателка на известния режисьор Левент, който е пристигнал в хотела като почетен гост на филмовия фестивал в Сьоке. Отначало, докато местните жители затрупват режисьора с историите на своите огорчения и разбити сърца, надявайки..
В рубриката "Културен отпечатък" актьорът Филип Буков сподели своите размисли за пародията и поезията на сцената и в живота, както и за предизвикателствата на актьорската професия в периоди на трансформации. За истината и докачливостта Според Буков понякога хората стават прекалено чувствителни поради липса на познание. Те приемат..
Марсел Пруст е роден в Париж през 1871 година. Той коренно променя световния литературен климат в началото на XX век и се превръща в икона на модернизма. Името му се свързва преди всичко с повествователния стил, наречен "поток на съзнанието", и със седемтомния му роман "По следите на изгубеното време" . Първият том издава на свои разноски..
В събота вечерта хиляди румънци излязоха на митинг в подкрепа на европейското бъдеще на страната си. Представители на гражданското общество подписаха..
Днес е Денят на Свети Патрик – патрона на ирландците, национален празник на Република Ирландия и официален празник в Северна Ирландия. На 17 март..
На 17 март 2025 г. от 17:30 ч. в Нова конферентна зала на Софийския университет "Св. Климент Охридски" ще се проведе представяне и дискусия върху..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg