В някои печатни издания в САЩ през миналия век се твърди, че соул джаза се е зародил през 40 и 50-те години, но всъщност той достига своя апогей през 60-те. Десетилетие по-късно, той вече губи своята самостоятелност и се и се интегрира в танцовите стилове на черната музика.
Арета Франклин е безспорно Кралицата на соул музиката, без това да звучи като шаблон. Тя остава недосегаема на „престола“ на соул джаза, в продължение на 30 години – период, никак не кратък за времето, в което този стил е в най-силния си период, да не забравяме и конкуренцията в която соул дивата следва своя професионален път. Не е случаен и факта, че именно през 60-те години на м.в. тя се превръща в емблема на така наречената „черна“ музика. Както знаем десетки са песните ѝ, превърнали се в хитове, десетки са и албумите ѝ, както солови, така и в компанията на други известни имена от световната джаз сцена.
За Нина Симон няма тайни при интерпретирането на традиционни афро американски вокални стилове.
Независимо дали ще пее джаз балади, блус, госпъл или соул джаз, тя насища звуковото пространство с необикновената си емоционалност и покорява публиката навсякъде, независимо дали прави зрелищни шоу програми, пее на концертна сцена или човек я слуша в някои радио или ТВ предавания.
Тя още от дете се откроява със таланта си като пианистка, получава по-късно отлично музикално образование в „Джулиърд скул“, но расовите проблеми по това време в САЩ, не ѝ дават възможност да развие кариера като солиращ пиано изпълнител.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg