Памет за Емил Караманов – пъстрата мозайка на неговия живот и дело представяме с разказите на проф. Павел Герджиков, актрисата Емилия Цанкова, проф. Ростислав Йовчев, етномузиколога и дългогодишен радиоколега Румяна Цинцарска, проф. Венцеслав Николов, кларинетиста Атанас Колев и дъщерята на музиканта Анжелина Караманова. Вписал името си в културната институция Българско национално радио като диригент, главен и зам. главен редактор в някогашната дирекция „Музикална продукция и състави”, Емил Караманов е и един от съзидателите на Русенския симфоничен оркестър, бил е диригент в Софийската опера, преподавател по дирижиране в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” и по камерна музика в Националното музикално училище „Любомир Пипков” в София.
За него големият композитор и диригент Константин Илиев казва: „Беше сериозен и отлично подготвен диригент. В концертите му нямаше нищо случайно и програмите, които съм чул под неговата палка, говореха не само за културата му, но и за естествена музикантска спонтанност. Оркестрантите го обичаха и му вярваха. Като диригент той носеше комплексите на повишена самокритичност и не се опияняваше от ръкоплясканията на публиката”. Към диригентския му „портрет” ще прибавим и думите на знаменития композитор Любомир Пипков: „Караманов е диригент с богат вътрешен живот, фин поетичен усет и несъмнена музикална честност”.
Роден е в София през 1920 г. Започва да свири цигулка от малък при проф. Никола Абаджиев (бащата на прочутия цигулар Васко Абаджиев). Завършва класическа гимназия в Стара Загора, където известно време живее семейството му и още като ученик става оркестрант в Старозагорската народна опера. С пълно отличие завършва Държавната музикална академия – цигулка при проф. Христо Обрешков и дирижиране при проф. Марин Големинов. По време на следването си свири в Царския симфоничен оркестър, след това става артист-оркестрант и в Софийската народна опера. През 1948 г. е назначен за главен диригент на току-що сформирания Общински симфоничен оркестър в Русе. На Емил Караманов е възложена нелеката задача да разшири състава на оркестъра и да подготви репертоар за предстоящия сезон. Благодарение на неуморните му усилия и отлична професионална работа, оркестърът извоюва първата си професионална степен и през следващата 1949 г. става „държавен”. През 1950 г. диригентът е изпратен на специализация в Москва, където учи при проф. Николай Аносов. Там дирижира с голям успех няколко концерта с Московската и Ленинградската филхармонии. След завръщането, продължава работата си с Русенския оркестър.
През 1952 г. е назначен за диригент на Държавния радио оркестър, а през 1956 г. постъпва на работа в Софийската опера. Като диригент води емблематичните нови постановки на първия български балет „Змей и Яна” от Христо Манолов (в редакция на Здравко Манолов), на балетите „Лебедово езеро” от Чайковски, „Жизел” от Адам и „Есмералда” от Пуни, постановката на „Травиата” от Верди (1963 г., с режисьор Петър Щърбанов и участието на Катя Попова, Ана Алексиева, Светослав Рамаданов, Павел Герджиков, Вергиния Керанова, Асен Селимски, Никола Николов и др.). През 1958 г. под неговата палка балетът на Софийската опера гостува с голям успех в Истанбул. През същия период активно гостува като диригент на Софийска филхармония, на всички симфонични оркестри в страната. В почти всички свои концертни програми Караманов включва творби от български композитори. Дирижирал е известни наши и чужди изпълнители-солисти: Владимир Аврамов, Васил Чернаев, Ото Либих, Недялка Симеонова, Люба Енчева, Борис Голдщайн, Васко Абаджиев, Еми Бехар, Боян Лечев, Георги Бадев, Сава Димитров, Петър Христоков, Снежана Барова, Стефан Траянов и много други.
Голям е приносът му към обогатяването на Звукозаписния фонд на БНР. Прави десетки записи и концерти, излъчвани „на живо” от Първо студио на радиото със СО на БНР, с Оперно-симфоничния оркестър на БНР (известен сред музикантството като „малкия” радиооркестър, предобраза на „Симфониета”), с Колегиум за камерна музика и други състави.
Снимка: личен архив на Анжелина Караманова
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
1170 години след създаването си първата старобългарска азбука продължава да привлича интереса на учените, широката публика и любителите на загадки. В чест..
Художникът Николай Панайотов гостува в "Артефир" с призив да се замислим за "добрата новина" в живота си. "В последните месеци светът е изпълнен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg