Литературата в Южна Корея в древността е била писана основно от мъже, а темите на произведенията са повтаряли минали мотиви, наложени във времето като класически. Днес Южна Корея е символ на модерност и иновативност, но само допреди няколко десетилетия строгите норми на традиционното общество са притискали в здравите си рамки образованието, културата и всички сфери на между човешките отношения. Жената трудно е можела да излезе извън пределите на дома и да потърси реализация на мечтите си или пък израз на талантите си. Новото издание „Трите първи“, ни запознава с подвига им, а именно борбата им за свобода на перото, която се превръща в бунт срещу всичко и всички, съпротива срещу установения през вековете строй, плуване срещу мощното течение на социалния ред. Плащайки кървава цена за каузата си, три жени оставят своята трайна следа в южнокорейското общество, в което и до днес е трудно да си различен. За авторките Ким Мьонсун, На Хесок и Ким Уонджу ще разговаряме с изследователката на корейската култура и преподавателка в катедра „Кореистика“ към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – доктор Цветелина Андреева.
„Съвременната женска литература се появява едва в началото на 20-ти век. Но всъщност от Средновековна Корея до днес достигат малко творби на женските писателки. Тези авторки не са само първите съвременни писателки в страната, но са и бунтарки в тогавашното общество за свободата на жените, които проповядват в произведенията си. И трите са първи, Ким Мьонсун написва първия съвременен разказ, тя е актриса и преводачка, като тя е най-изявената преводачка за тези години. На Хесок е първата художника, която рисува с маслени бои и първата корейка, която прави околосветско пътешествие и пише пътеписи за пътуванията си. Ким Уонджу е първата жена редактор на първото женско списание, но след това се оттегля от светския живот и става монахиня. И трите са повлияни от модерните западни идеи, с които се запознават докато учат в Япония. Интересното е, че и трите са родени в една и съща година.“
В сборника обръщате се обръща голямо значение и на конфуцианството, което играе основна роля в корейската литература. Конфуцианството е учението на Кундзъ, придобил известност в западния свят с латинизираното си име Конфуций. Великият мъдрец живее от 551 до 479 г. пр.н.е. в древното китайско кралство Лу. Образът му е обвит в легенди и е трудно да бъде разграничена истината от мита, но се смята, че той е признат за мъдрец още приживе. Роден е в семейство от висшата класа, но по време на раждането му поради междуособиците в държавните дела семейството му губи знатното си положение и потъва в бедност. Учението му повлиява не само китайската култура, но и съседните източноазиатски държави.
Най-общо казано, конфуцианството регулира отношенията между хората. То е насочено както към поведението на човека в обществото, така и към принципите на държавното управление и представлява висша форма на морал. Петте взаимоотношения са основен постулат в него, който установява „правилните“ отношения между управник и поданик; между баща и син; между съпруг и съпруга; между възрастен и дете; между приятели. Конфуций поставя като условие за хармонията във Вселената и в света на хората строгата йерархия, в която всеки спазва своето място, изпълнява задълженията си и дава личен пример на тези под него.
Цветелина Андреева защитава докторска степен в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ през 2019 г., а от 2016 г. е хоноруван преподавател в катедра „Кореистика“. Назначена е за Изследовател в същия университет. Образованието ѝ включва специализация в Република Корея и участие в две международни обучения. Участва в университетски, национални и международни конференции. Научните ѝ интереси са в областта на съвременното корейско общество и социокултурната роля на жените в Корея.
Повече подробности чуйте в разговора с доктор Цветелина Андреева.
Художникът Костадин Жиков представя своята самостоятелна изложба "Кехлибарени сънища". В експозицията са показани 20 картини, включващи пейзажи и актова живопис. Заглавието обединява две различни тематики и отразява навлизането на автора в топлата, кехлибарена цветова гама през последните години. За втори път Жиков показва голото тяло като..
Къде отиват спомените и преживяванията ни, когато потънат в подсъзнанието, и какви следи оставят те върху нас? Ако не сте се питали това, сега имате повод да го направите, защото танцовият спектакъл "Къде отиват сънищата наяве" кани всеки зрител да изследва своето вътрешно "аз" и да забрави за момент границите между реалността и съня. Всяка сцена в..
Борислав Стоянов представя Stick Place. В творбата си съчетава изображение на негова пластика, направена преди години, и кратък авторски стих, които намира за свързани и онагледяващи темата за разноезичието. Художникът използва библейския сюжет за построяването на Вавилонската кула, който дълбоко е залегнал в културата ни и остава символ на..
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg