Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мария Бохачек – първата българска Норма

Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини
Снимка: Държавна опера-Варна

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа, умеела също да шие добре.

Веднага след завършване на Музикалната академия в София сопраното постъпва в Русенската опера. Предлагат ѝ дебют в ролята на Неда от операта „Палячи“ на Леонкавало. По стечение на обстоятелствата, тя не прави нито една репетиция с оркестър. Въпреки това спектакълът бил твърде успешен.

През 1957 г. Мария Бохачек печели Златен медал на Младежки фестивал в Москва. Оценяват я величия като Тоти дел Монте, Тито Скипа и др.

През 1959 г., въпреки препятствията от Държавна сигурност, е изпратена на специализация в Италия при знаменития проф. Ричи. Там е и тенорът Тодор Костов, който ще бъде неин верен спътник както на сцената, така и в живота.

Мария Бохачек в ролята на Сантуца от „Селска чест“ на Пиетро Маскани на сцената на Русенската опрера, 1954 г.Мария Бохачек участва в първия конкурс за млади оперни певци в София през 1961 г., на който изгряват Асен Селимски, Маргарита Лилова, Стефан Циганчев, Павел Герджиков, Евелина Стоицева.

Същата година певицата става част от трупата на Варненската опера. Повече от две десетилетия съпружеската двойка Бохачек - Костов са абсолютните господари на варненската сцена. Тя е първата българска певица, превъплътила се в ролите на Норма и Ариадна през 1972 и 1975 г. Пее с голям успех в: „Княз Игор“, „Манон Леско“, „Андре Шение“, „Аида“, „Джоконда“, „Дама Пика“, „Цар Калоян“, „Бал с маски“, „Отело“, „Бохеми“, „Набуко“. Това, което е изключителното са броят спектакли – по 40-50 и дори по 100 представления за всяка от тези свръхтрудни сопранови роли. Само в „Трубадур“ Мария Бохачек е излязла на сцената повече от 160 пъти.


„...Мария Бохачек доказа по безспорен начин, че има не само великолепен глас, който майсторски умее да владее и води, но и актьорско дарование, с което предава всички човешки чувства по начин и със сигурност, каквито рядко се срещат.“ (в-к „Хет – Волк“ 1969 г., Белгия)

Освен в Белгия Бохачек е гастролирала и в Испания, Русия, Куба, Майорка, Турция...

Френският вестник „Критик“ под заглавие „Едно брилянтно изпълнение на „Трубадур“ пише: „...притежавайки качества на голяма певица и актриса, Бохачек предаде на ролята на Леонора един действително изключителен отпечатък”.

В предаването на 23 октомври от 20 часа ще звучат записи от Златния фонд на БНР (откъси от оперите „Норма“, „Трубадур“, „Джоконда“, „Тоска“, „Селска чест“, „Палячи“, „Момичето от запад“ и др.)

Снимки: Регионална библиотека - Русе, Държавна опрера-Варна



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35
Jullzie

Нестандартната певица Jullzie

Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..

публикувано на 14.04.25 в 15:20

Шведската дарк метъл сензация Eleine най-сетне пристига у нас за хедлайн шоу

"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..

публикувано на 14.04.25 в 10:37