Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Бохачек – първата българска Норма

Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини
Снимка: Държавна опера-Варна

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа, умеела също да шие добре.

Веднага след завършване на Музикалната академия в София сопраното постъпва в Русенската опера. Предлагат ѝ дебют в ролята на Неда от операта „Палячи“ на Леонкавало. По стечение на обстоятелствата, тя не прави нито една репетиция с оркестър. Въпреки това спектакълът бил твърде успешен.

През 1957 г. Мария Бохачек печели Златен медал на Младежки фестивал в Москва. Оценяват я величия като Тоти дел Монте, Тито Скипа и др.

През 1959 г., въпреки препятствията от Държавна сигурност, е изпратена на специализация в Италия при знаменития проф. Ричи. Там е и тенорът Тодор Костов, който ще бъде неин верен спътник както на сцената, така и в живота.

Мария Бохачек в ролята на Сантуца от „Селска чест“ на Пиетро Маскани на сцената на Русенската опрера, 1954 г.Мария Бохачек участва в първия конкурс за млади оперни певци в София през 1961 г., на който изгряват Асен Селимски, Маргарита Лилова, Стефан Циганчев, Павел Герджиков, Евелина Стоицева.

Същата година певицата става част от трупата на Варненската опера. Повече от две десетилетия съпружеската двойка Бохачек - Костов са абсолютните господари на варненската сцена. Тя е първата българска певица, превъплътила се в ролите на Норма и Ариадна през 1972 и 1975 г. Пее с голям успех в: „Княз Игор“, „Манон Леско“, „Андре Шение“, „Аида“, „Джоконда“, „Дама Пика“, „Цар Калоян“, „Бал с маски“, „Отело“, „Бохеми“, „Набуко“. Това, което е изключителното са броят спектакли – по 40-50 и дори по 100 представления за всяка от тези свръхтрудни сопранови роли. Само в „Трубадур“ Мария Бохачек е излязла на сцената повече от 160 пъти.


„...Мария Бохачек доказа по безспорен начин, че има не само великолепен глас, който майсторски умее да владее и води, но и актьорско дарование, с което предава всички човешки чувства по начин и със сигурност, каквито рядко се срещат.“ (в-к „Хет – Волк“ 1969 г., Белгия)

Освен в Белгия Бохачек е гастролирала и в Испания, Русия, Куба, Майорка, Турция...

Френският вестник „Критик“ под заглавие „Едно брилянтно изпълнение на „Трубадур“ пише: „...притежавайки качества на голяма певица и актриса, Бохачек предаде на ролята на Леонора един действително изключителен отпечатък”.

В предаването на 23 октомври от 20 часа ще звучат записи от Златния фонд на БНР (откъси от оперите „Норма“, „Трубадур“, „Джоконда“, „Тоска“, „Селска чест“, „Палячи“, „Момичето от запад“ и др.)

Снимки: Регионална библиотека - Русе, Държавна опрера-Варна



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30
Магдалена Кожена, Саймън Ратъл, Андрю Стейпълс и Симфоничния оркестър на Баварското радио

"Идоменей" на Моцарт от Мюнхен

"Имам неописуемо желание отново да напиша опера." Мечтата на Моцарт, изразена през 1777 г., най-накрая е изпълнена през есента на 1780 г., когато той получава поръчка от Мюнхен да напише голяма опера серия за предстоящия карнавален сезон. Превъзходството на Мюнхенския оркестър и темата, включваща конфликта между божествения закон и човешката страст,..

публикувано на 29.06.24 в 08:05

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", юли 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 28.06.24 в 11:59