За него пианото е като човека – има свой характер. Преоткрива тази свойственост на пианото още от малък, когато започва да танцува с пръсти по белите клавиши и да реди доминото на своя музикален вкус. Първоначално по нотите на класиката, а по-късно по своите собствени, които сам композира. Така любим му става класическият композитор – Йохан Себастиан Бах. От него взема вдъхновението, а може би и техниката и малката тайна на магията случващата се танца между клавишите – „Бах е виновникът пианистите да свирим и с палец, което дотогава се е смятало за грозно. Той е бил толкова възмутен от разхищаването на действащ пръст, че решава да пише музиката си толкова сложна, че да няма начин да не се използва палецът“, твърди днес Пламен за своя вдъхновител. А днес може би самият той се превръща във вдъхновител. Пламен сам знае, че изкачването по стълбичката на петолинието е задача, която изисква време и усилия, затова изследва всяка стъпка, на онези преди него и вдъхновява своето пиано със своето собствено кредо.
„Дискът е предимно с филмова музика. Искам да изразя най-добре своя вътрешен образ, в диска има и произведения за театър. Има малка разлика между музиката за кино и за театър – и това е развитието във времето на самото произведение. Киноизкуството е фиксирано, а театралното представление се развива, винаги може да е различно.“
Наскоро Пламен Цветанов бе поканен в музея „Сметана“ в Прага:
„Беше много интересна ситуация, бях на посещение в Музея с моята съпруга, исках да погледна в една заключена стая, но охраната не ме разбра и ми отвори пианото на Сметана, и кой пианист отказва на отворено пиано, седнах, засвирих Лунната соната на Бетховен и се събра публика, така се стигна до поканата в Музея за концерт, който да представя, беше много топло посрещане. Публиката винаги е съучастник в това, което се случва на сцената. Тя винаги допринася по различен начин.“
Пламен е свирил на рояла, на който е концертирал Рахманинов, в музея „Холбърт“, в Бат, Англия, както и на личното пиано на Бедржих Сметана. Но абстракцията на неговия композиторски стил му донася и първия успех за един музикант – собствен албум, първия от серия компактдискове, които той предстои да издаде. Той е автор на саундтрака за един игрален филм („Хиндемит“), 18 анимационни, над 20 театрални постановки, един мюзикъл, множество сериозни произведения в жанровете на съвременната класика и дори…на рингтонове за мобилни телефони.
Повече за вдъхновението на Пламен Цветанов от музиката и неговия албум чуйте в звуковия файл.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg