Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пламен Цветанов: И пианото си има собствен характер

Пламен Цветанов
Снимка: личен артив

За него пианото е като човека – има свой характер. Преоткрива тази свойственост на пианото още от малък, когато започва да танцува с пръсти по белите клавиши и да реди доминото на своя музикален вкус. Първоначално по нотите на класиката, а по-късно по своите собствени, които сам композира. Така любим му става класическият композитор – Йохан Себастиан Бах. От него взема вдъхновението, а може би и техниката и малката тайна на магията случващата се танца между клавишите – „Бах е виновникът пианистите да свирим и с палец, което дотогава се е смятало за грозно. Той е бил толкова възмутен от разхищаването на действащ пръст, че решава да пише музиката си толкова сложна, че да няма начин да не се използва палецът“, твърди днес Пламен за своя вдъхновител. А днес може би самият той се превръща във вдъхновител. Пламен сам знае, че изкачването по стълбичката на петолинието е задача, която изисква време и усилия, затова изследва всяка стъпка, на онези преди него и вдъхновява своето пиано със своето собствено кредо.

„Дискът е предимно с филмова музика. Искам да изразя най-добре своя вътрешен образ, в диска има и произведения за театър. Има малка разлика между музиката за кино и за театър – и това е развитието във времето на самото произведение. Киноизкуството е фиксирано, а театралното представление се развива, винаги може да е различно.“

Наскоро Пламен Цветанов бе поканен в музея „Сметана“ в Прага:

„Беше много интересна ситуация, бях на посещение в Музея с моята съпруга, исках да погледна в една заключена стая, но охраната не ме разбра и ми отвори пианото на Сметана, и кой пианист отказва на отворено пиано, седнах, засвирих Лунната соната на Бетховен и се събра публика, така се стигна до поканата в Музея за концерт, който да представя, беше много топло посрещане. Публиката винаги е съучастник в това, което се случва на сцената. Тя винаги допринася по различен начин.“

Пламен е свирил на рояла, на който е концертирал Рахманинов, в музея „Холбърт“, в Бат, Англия, както и на личното пиано на Бедржих Сметана. Но абстракцията на неговия композиторски стил му донася и първия успех за един музикант – собствен албум, първия от серия компактдискове, които той предстои да издаде. Той е автор на саундтрака за един игрален филм („Хиндемит“), 18 анимационни, над 20 театрални постановки, един мюзикъл, множество сериозни произведения в жанровете на съвременната класика и дори…на рингтонове за мобилни телефони.

Повече за вдъхновението на Пламен Цветанов от музиката и неговия албум чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05