“Една лавина ме причаква, отдето и да мина, една лавина е в засада, това е моята лавина. Със собствените свои стъпки ще я подсека.“
Лавина в България в търсене на оцелелите или да се опомниш понеделник сутрин – спомен за знаковата режисьорка, сценаристка, а и актриса в българското кино – Ирина Акташева.
Ирина Акташева е родена на 6.10.1931 г. в Йолатан, Туркестан, СССР. Завършва актьорско майсторство при Сергей Герасимов и Тамара Макарова във ВГИК, Москва през 1953 г., където среща режисьора Христо Писков и остава с него до края на дните му в житейски и творчески тандем. Работила е в Театъра на киноактьора в Москва (1953-1955).
След завръщането им в България от 1955 година двамата работят в Студия за игрални филми, отначало като асистент режисьори. Ирина Акташева има една роля (Людмила) в „Командирът на отряда” (1959) на режисьора Дучо Мундров.
Неин партньор е Коста Цонев. С дебюта си „Бедната улица” (1960), за който получават Първа награда на Фестивала „Златна роза” във Варна, младите творци безапелационно заявяват, че се е появило ново явление в нашето кино. Успехът е затвърден с втория им филм „Смърт няма” (1963).
Но третият им филм „Понеделник сутрин” (1966) е спрян за цели 22 години – чак до октомври 1988 г. През 1989 г. получават Специалната награда на Съюза на българските филмови дейци, Наградата за женска роля на Пепа Николова и наградата за операторска работа на Димо Коларов.
В последвалите близо десет години на принудително мълчание, двамата режисьори правят документални филми и реклами. Но търсенето на добра драматургия не престава. Така се срещат с популярната поетеса Блага Димитрова.
За тях тя пише сценарий за филма „Лавина” (1982, удостоен със Специалната награда на МКФ в Делхи, Индия, 1983). Но цензорите в художествената комисия бдят и проектът е отложен с години. От този сценарий се ражда повестта „Лавина”, която излиза през 1971 година.
Завръщането им на големия екран става с филма „Като песен” през 1973 г., получил Втора награда и Наградата на критиката на фестивала във Варна. „Слънчев удар” (1977), по пиесата „Тази малка земя” на Георги Джагаров, в главната роля Армен Джагарханян, и „Само ти, сърце…” (1987) по повестта „Лука Блажени” на Руденко Йорданов, в главната роля Алексей Петренко, се превръщат в изстрадани авторски творби, с които те продължават да отстояват гражданската си позиция.
Ирина Акташева е сценарист на филма „Живей опасно” (1990), пълнометражен дебют на дъщерята ѝ Наталия Пискова, по мотиви от повестта „Памет” на Александър Томов.
Чуйте в звуковия файл.
ФИЛМОГРАФИЯ
„Бедната улица ” (1961 г.) Първа награда на кинофестивала във Варна
„Смърт няма” (1963 г.) Втора награда на кинофестивала във Варна
„Понеделник сутрин” (1966 г.) Награда на СБФД за най-добър филм до 1989г.
Награда за най-добра актриса на Пепа Николова
Награда за операторско майсторство на Димо Коларов,
Награда за музика на Милчо Левиев
Участие в международните кинофестивали
в извънконкурсни програми:
Западен Берлин - 1989 г.
Лос Анджелис - 1990 г.
Ротердам - 1990 г
„Като песен” (1974) Втора награда и Награда на кинокритиката на кинофестивала във Варна:
„Слънчев удар” (1978) - Награда на кинофестивала в Карлови Вари
„Лавина” (1982 г.) - Специална награда на международния кинофестивал в Делхи - Награда на Българския червен кръст
на кинофестивала във Варна
„Само ти, сърце… ” (1987)
Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят. Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно. Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg