Музика: Амилкаре Понкиели
Либрето: Антонио Гисланцони по историческата поема „Конрад Валенрод“ на Адам Мицкевич.
Първо изпълнение: 7 март 1874 г. в Миланската Скала
Място и време на действието: Литва, Мариенбург, XIV век
Действащи лица:
• Арнолдас или Арнолдо, литовски княз – баритон
• Алдона, негова сестра – сопран
• Валтерис или Валтер (Конрад Валенрод), съпруг на Алдона – тенор
• Албанис или Албано, възрастен бард – бас
• Витолдас или Витолдо, главен съдия – бас
• Менестрел – сопран
Военноначалници, тевтонски рицари, немски и литовски войници, съдии, пажове, бардове, менестрели, абати, монаси
Конрад Валенрод, всъщност литовец на име Валтер, с измама се внедрява сред рицарите на Тевтонския орден и така позволява на литовците да победят кръстоносците. Алдона, неговата съпруга, отчаяно търси своя любим и го открива точно преди да бъде осъден на смърт заради измяната си.
Пролог
Действието се развива през XIV век. От бойните стени на литовски замък старият Албано оплаква тъжната съдба на Литва: родината му е опустошена от рицарите на Тевтонския орден. Алдона, херцогиня на Литва, се тревожи за брат си Арнолдо и съпруга си Валтер и приканва всички да се помолят за тях. Арнолдо и Валтер се завръщат и съобщават за коварното предателство на Витолдо, един от техните водачи, което е довело до поражението на литовската армия. Валтер споделя на съпругата си за своя план да победи кръстоносците с измама и се кълне във вечна любов към нея, преди да замине, за да отмъсти за литовците.
Първо действие
Десет години по-късно на площада пред катедралата в Мариенбург тевтонските рицари празнуват избирането на новия Велик магистър – Конрад Валенрод, който всъщност е Валтер. Витолдо е непримирим, защото смята, че той заслужава да носи тази титла. В чест на Великия магистър десет литовски затворници, сред които е и Арнолдо, са доведени, оковани във вериги, за да бъдат принесени в жертва. Когато за почуда на всички Конрад Валенрод ги освобождава, Арнолдо разбира, че Великият магистър всъщност е самият Валтер. Арнолдо заедно с Албано и сестра си Алдона, пристигнала в Мариенбург с надеждата да намери съпруга си, се отправят към замъка в търсене на Валтер.
Второ действие
В голямата зала на замъка в Мариенбург, където се провежда пиршеството в чест на новоизбрания Велик магистър, Конрад Валенрод кани всички да танцуват и пеят. Арнолдо и Алдона, преоблечени като бардове, пеят за тъжната съдба на Литва, предсказвайки скорошното ѝ освобождение. Това предизвиква всеобщо объркване и възмущение у тевтонските рицари. Конрад се насочва разгневено към Арнолдо, но Алдона не позволява сблъсъка между двамата. Валенрод заповядва на рицарите да приберат мечовете си, а Албано го убеждава да не разкрива самоличността си по никакъв начин. Междувременно Витолдо разпознава Алдона, а Конрад нарежда присъдата им с Арнолдо да бъде отложена, за да може празненството да продължи.
Трето действие
Алдона излиза от руините на манастира, недалеч от който се води битка между литовците и тевтонските рицари. Тя среща Валтер и се надява най-сетне да могат да бъдат заедно, но разбира, че той е разобличен и предаден, защото е причинил поражението на тевтонските рицари. По-късно, обратно в замъка, Валтер (Валенрод) научава от Албано, че е осъден на смърт от таен съд. Решен да не попадне в ръцете на враговете си, той изпива отрова и ликува от победата на литовците, като моли Албано да предаде неговото последно сбогом на Алдона. Любимата на Валтер пристига и той умира в ръцете ѝ. Вилите, божествените духове на Литва, идват, за да посрещнат душата на славния воин. На финала всички пеят: „Който умре за родината си, ще спечели вечна слава“.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
В предаването Lege Artis разгледахме темата за пластичната и възстановителната хирургия с участието на д-р Рупен Мектубджян – специалист по..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg