Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Дон Жуан“ на Моцарт от Залцбургския фестивал

Снимка: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at

Една изключително любопитна интерпретация на гръко-руския диригент Теодор Курентзис, който беше посрещнат скептично и с изчакване в началото на своята международна кариера, но ето че вече шества по големите сцени. Маестро с вид на пънкар, с държание на гуру и с репутация на ексцентричен работохолик.


Скандалът беше инжениран с комбинацията Курентзис-Кастелучи. Алегоричният и асоциативен прочит, към който се е стремил екстравагантият режисьор също вече звезда Ромео Кастелучи, се получава на моменти, смятат критиците. А целта явно е изостряне на сетивата на зрителя, провокиран да проникне отвъд конкретиката на сюжета и да прочете събитията извън времето. В една душевно-мистична реалност, нещо като кошмарно, но и бленувано съновидение, за което помага и релефната почти барокова звучност на оркестъра и певците. Нонавлизайки в една подобна трактовка, рискът е да се стигне до абстрактно-нелогични и почти налудничави решения, което определено не се хареса на критиците.

„Това е най-необичайният „Дон Жуан“, поставян някога... Публиката се наслаждаваше на прекрасната музика, на щедрите декори, на ексцентричните до кичозност идеи на Кастелучи. Но едно можем да кажем със сигурност: Моцарт вече не живее в Залцбург...“, категорични са в „Ди Велт“.

„...и блестящата Надежда Павлова в ролята на Дона Анна не можа да ни освободи от напрежението, пеейки пред една патерица. Дори и тази опера на оперите, може да се загуби в несвързания поток от асоциативни инсталации на сцената. Човек първо се уморява, а после се вбесява.“ – пишат в „Тагесшпигел“.


Теодор Курентзис, Надежда Павлова и Ромео Кастелучи не работят за първи път заедно. Дебютът в Залцбург е за руското сопрано. Диригентът и Павлова са с дългогодишна съвместна дейност още от операта в Перм, където Курентзис беше музикален директор. Там правят заедно с Кастелучи „Жана д`Арк на кладата“ от Онегер. Оркестърът и хорът „МузикАетерна“ са основани от Курентзис през 2004 година в Новосибирск, така че брилянтният звук е изработван с години.

Останалите солисти в „Дон Жуан“ са – Давиде Лучано, Мика Карес, Майкъл Спайърс, Федерика Ломбарди, Вито Прианте, Давид Щефенс и Анна Луция Рихтер.


Запис на спектакъла, състоял се в рамките на Залцбургския фестивал на 26 юли 2021 г., може да слушате по програма „Христо Ботев“ на 4 септември от 20 часа.

Съдържание на операта „Дон Жуан“ на В. А. Моцарт

Снимки: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30
Магдалена Кожена, Саймън Ратъл, Андрю Стейпълс и Симфоничния оркестър на Баварското радио

"Идоменей" на Моцарт от Мюнхен

"Имам неописуемо желание отново да напиша опера." Мечтата на Моцарт, изразена през 1777 г., най-накрая е изпълнена през есента на 1780 г., когато той получава поръчка от Мюнхен да напише голяма опера серия за предстоящия карнавален сезон. Превъзходството на Мюнхенския оркестър и темата, включваща конфликта между божествения закон и човешката страст,..

публикувано на 29.06.24 в 08:05

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", юли 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 28.06.24 в 11:59