Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Дон Жуан“ на Моцарт от Залцбургския фестивал

Снимка: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at

Една изключително любопитна интерпретация на гръко-руския диригент Теодор Курентзис, който беше посрещнат скептично и с изчакване в началото на своята международна кариера, но ето че вече шества по големите сцени. Маестро с вид на пънкар, с държание на гуру и с репутация на ексцентричен работохолик.


Скандалът беше инжениран с комбинацията Курентзис-Кастелучи. Алегоричният и асоциативен прочит, към който се е стремил екстравагантият режисьор също вече звезда Ромео Кастелучи, се получава на моменти, смятат критиците. А целта явно е изостряне на сетивата на зрителя, провокиран да проникне отвъд конкретиката на сюжета и да прочете събитията извън времето. В една душевно-мистична реалност, нещо като кошмарно, но и бленувано съновидение, за което помага и релефната почти барокова звучност на оркестъра и певците. Нонавлизайки в една подобна трактовка, рискът е да се стигне до абстрактно-нелогични и почти налудничави решения, което определено не се хареса на критиците.

„Това е най-необичайният „Дон Жуан“, поставян някога... Публиката се наслаждаваше на прекрасната музика, на щедрите декори, на ексцентричните до кичозност идеи на Кастелучи. Но едно можем да кажем със сигурност: Моцарт вече не живее в Залцбург...“, категорични са в „Ди Велт“.

„...и блестящата Надежда Павлова в ролята на Дона Анна не можа да ни освободи от напрежението, пеейки пред една патерица. Дори и тази опера на оперите, може да се загуби в несвързания поток от асоциативни инсталации на сцената. Човек първо се уморява, а после се вбесява.“ – пишат в „Тагесшпигел“.


Теодор Курентзис, Надежда Павлова и Ромео Кастелучи не работят за първи път заедно. Дебютът в Залцбург е за руското сопрано. Диригентът и Павлова са с дългогодишна съвместна дейност още от операта в Перм, където Курентзис беше музикален директор. Там правят заедно с Кастелучи „Жана д`Арк на кладата“ от Онегер. Оркестърът и хорът „МузикАетерна“ са основани от Курентзис през 2004 година в Новосибирск, така че брилянтният звук е изработван с години.

Останалите солисти в „Дон Жуан“ са – Давиде Лучано, Мика Карес, Майкъл Спайърс, Федерика Ломбарди, Вито Прианте, Давид Щефенс и Анна Луция Рихтер.


Запис на спектакъла, състоял се в рамките на Залцбургския фестивал на 26 юли 2021 г., може да слушате по програма „Христо Ботев“ на 4 септември от 20 часа.

Съдържание на операта „Дон Жуан“ на В. А. Моцарт

Снимки: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.at


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45