Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Среща с оперната певица Валерия Мирчева

Валерия Мирчева като Еболи в „Дон Карлос“
Снимка: личен архив

40 години на сцената – солистката на Пловдивската опера Валерия МирчеваНа 27 август на сцената на Античния театър в Пловдив със спектакъл на операта „Севилският бръснар” на Росини бяха отбелязани 40 години сценична дейност на солистката на Пловдивската опера Валерия Мирчева.
През 1981 г. започва сценичният ѝ път в родния Пловдив с партията на Лаура от „Джоконда” на Понкиели.

Валерия Мирчева
„В нашата професия край няма. Докато човек е на сцената и е възможно да изглежда добре, да пее добре, ние сме едни безкрайни ученици. Все сме с ноти, все гледаме, все учим – ноти, текст” – споделя певицата.

Родителите ѝ са сред основателите на Пловдивската опера.
„Моят път започна малко след това, през 1954 г.” – смее се Валерия.
Като малка мечтае да следва медицина, да стане хирург. Тренира баскетбол и до днес е запленена от този спорт, но все пак музиката надделява.
Първите ѝ роли в Русе са в български опери – в „Юла” на Красимир Кюркчийски през 1979 г., в „Мария Десислава” на Парашкев Хаджиев и в „Хан Аспарух” на Александър Райчев. Първата й голяма роля е Амнерис от „Аида” на Верди.
В звуковия файл може да чуете разказа на певицата.


Валерия Мирчева в „Моята прекрасна лейди“




Валерия Мирчева в ролята на Берта в „Севилският бръснар“Валерия Мирчева завършва музикалното училище в Пловдив, а след това и консерваторията в София в класа на проф. Илия Йосифов.
„Ние бяхме щастливи, че имахме такива професори и не само по пеене. Колоси. Будители... Моят професор не съм го чула веднъж да се скара, да повиши тон, но когато се дадат задачи, на другия ден ти трябва да си готов. Как ще се подготвиш, никой не се интересува” – спомня си Валерия. Самата тя обаче решава да не преподава.
„Аз съм строг човек... При мен компромиси с ноти, с музика не може да има. Гласова хигиена, внимание, концентрация, учене, солфеж – вероятно съм била малко по-строга, затова хората са прецениле, че по-добре да не преподавам”.

От всички роли, които е представила, най-големи трудности е срещнала с принцеса Еболи от „Дон Карлос” на Верди.
„Усилията, нервите, желанието да го направиш, защото имаш още тези качества и тази сила, бяха неимоверни. Аз съм работила на пианото и е имало моменти, когато повтаряш едно и също, и не става. Мисля, слушам и започват да текат сълзи. Затварям пианото и казвам „Не, това няма да стане”. След това се успокоявам и пак наново тръгвам да работя. Е, слава Богу, стана”.

Има и една роля, останала мечта – Далила от операта „Самсон и Далила” на Сен-Санс.

Друга голяма страст за певицата е камерната музика. Пяла е Шуберт, Малер, Шостакович, много песни на Йордан Дафов.
„Обичам камерната музика и по-точно съвременната камерна музика... Обичам съвременната музика. Обичам и да я слушам, защото тя много учи”.
Едно от големите предизвикателства е участието й в постановката на „Омагьосаният” на Божидар Спасов. Освен в оперите на Кюркчийски и Хаджиев е пяла в опера на Жул Леви и в „Почивка в Арко Ирис” на Александър Йосифов.
В звуковия файл чуйте какво още сподели Валерия Мирчева.






Репертоар:
• Сестра Агнеса и Грубиянката от „Юла” на Красимир Кюркчийски;
• Сестра Василиса от „Мария Десислава” на Парашкев Хаджиев;
• Зурая от „Хан Аспарух” на Александър Райчев;
• Хуана от „Печалбата” на Ж. Леви;
• Инес от „Почивка в Арко Ирис” на Ал. Йосифов;
• Мадам от „Омагьосаният” на Б. Спасов;
• фрау Райх от „Веселите уиндзорки” на Ото Николай;
• Верди – Амнерис от „Аида”, Азучена от „Трубадур”, принцеса Еболи от „Дон Карлос”, Фенена от „Набуко”, Улрика от „Бал с маски”, Мадалена от „Риголето”;
• Лаура от „Джоконда” на Понкиели;
• Лола и мама Лучия от „Селска чест” на Маскани;
• Кармен в „Кармен” на Бизе;
• Фидалма от „Тайният брак” на Чимароза;
• Марина Мнишек от „Борис Годунов” на Мусоргски;
• Олга от „Евгений Онегин” на Чайковски;
• Кончаковна от „Княз Игор” на Бородин;
• Марта/Екатерина от „Петър I” на А. Петров;
• Изабела от „Италианката в Алжир” на Росини;
• Реквием на Моцарт, и Форе;
• Миса бравис в Си бемол мажор на Моцарт;
• Мизерер от И. Спасов;
• Меса от И. Спасов;
• Меса, оп. 126 от Райнбергер.

Още изпълнения на Валерия Мирчева може да слушате на 2 септември от 19.30 часа в предаването „Метроном“ по програма „Христо Ботев“

Снимки: личен архив на Валерия Мирчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45