Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Културната журналистика срещу повърхностната забава

Снимка: Йоан Константинов

Културната журналистическа продукция – кой я чете, слуша, гледа и разбира? Как популярните издания за култура се превърнаха в „бутикови“? Кого изтласкаха в ъгъла „бързата“ новина, Google преводачът и масовото забавление? Разговор в „Мрежата с проф. Амелия Личева, гл. редактор на в. “Литературен вестник“, с писателя Владимир Зарев, гл. редактор на сп. „Съвременник“, и с Емануил Видински, писател, поет и музикант, редактор във в. „Литературен вестник“ и водещ на „ Гласът на времето“ по програма „Христо Ботев“.

Амелия Личева: „Не знам дали има културна революция, но, че елитарната култура е изтласкана, е сигурно. Цялата ситуация в света е такава, че сме изправени пред „бързата“ култура, даже не знам дали да я нарека култура, но сме изправени срещу това, което е популярно, забавно, това което е във Фейсбук, което бързо се чете, което не изисква много усилия, така че елитарната култура трябва да се състезава с целия този поток на бързото и на забавното. Това е една ситуация, която не знам как ще завърши, но не вярвам, че елитарната култура ще може да спечели това състезание.“

Владимир Зарев: „Аз имам лични наблюдения от историята на сп. „Съвременник“ и през последните 30 години, през цялото това време, е било голяма борба за оцеляване, за оцеляването на списанието, което има огромно значение за културния живот на страната и за създаване на традиции в тази страна, защото в България традициите са малко и много бързо се рушат. Това, което пречи на издания като „Съвременник“ и „Литературен вестник“, е „бързата“ култура, както вие я нарекохте. В един от романите си, който се нарича „Чудовището“, твърдя, че Антихристът е вече сред нас /…/, че той може да не е една личност, а явление. Според мен това явление е интернет.“

Емануил Видински: „Епохите и времената се менят, което се случва независимо от нас./…/ На мен не ми се струва, че сега е кой знае колко по-различно отпреди, но няма как читателите на културната преса и журналистика, критичната общност от някакъв тип по-интелектуално заинтересовани хора, които имат и необходимост от повече култура и културна журналистика, няма как тези хора да са повече от другите, които искат бързо удоволствие, които искат да убият времето. Всички сме чували израза: „Купувам си книга, за да убия времето“. За хора от нашия бранш това е абсурдно изказване, защото ние не убиваме времето с книги. Хората, които убиват времето с книги и книгата за тях е нещо, което само ще ги забавлява, ще бъдат повече и не съм сигурен дали това е лошо.“

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Етиката като инструмент за посрещане на бъдещето

Етически комисии, етически стандарти, етически кодекси биват формирани във все повече тясноспециализирани полета – медицина виртуални пространства, експерименти и прочее – като опит за превръщане на етиката в инструмент за взимане на решения.   Неизбежен ли е прогресът и дали онова, в което виждаме положителна промяна днес, няма да се окаже в..

публикувано на 01.10.24 в 12:10

Кристина Божилова: Нидерландия остава водеща дестинация за българските студенти

Изложението "Световно образование" предоставя чудесна възможност за задълбочаване на познанията относно тенденциите в образователната сфера, както и за отговор на редица въпроси – запазва ли се интересът към образование в чужбина, дали България се утвърждава като привлекателна дестинация за обучение, продължава ли Нидерландия да бъде лидер и..

публикувано на 01.10.24 в 11:26
Юлияна Антонова-Мурата

Юлиана Антонова – Мурата представя "Хай, хай, Япония": Уроци за радостта в ежедневието

Юлиана Антонова – Мурата разказа с топлина и лични примери за своята втора родина – Япония, като сподели, че не е търсила сензации в историите си, нито е сравнявала Япония с България . Тя подчерта, че историите в книгата "Хай, хай, Япония" са простички и човешки, без да се стреми към сензационност или драматизъм. За нея е важно да предаде..

обновено на 01.10.24 в 11:18

Българският застрахователен пазар през 2024 година

Днес се връчват наградите "Застраховател на годината" – празник за всички служители в застрахователния сектор. Гост в "Нашият ден" е Мария Велева , изпълнителен директор на дружеството, което миналата година получи награда за цялостен принос в застрахователното посредничество. Велева запознава слушателите със състоянието на..

публикувано на 01.10.24 в 10:11

Днес се връчват наградите "Застраховател на годината"

Днес  за 16-та поредна година се връчват наградите "Застраховател на годината" . Награда ще бъде присъдена за пенсионноосигурително дружество на годината и за застрахователен брокер на годината, като отличени ще бъдат най-добрите компании в сектора. Организатори на събитието са Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Асоциацията на..

публикувано на 01.10.24 в 09:16